Bobbels in laminaat, wat kan het oorzaak zijn?

Wij hebben plotseling grote harde bobbels (ovaal, 10/15x4 cm) die opkomen midden in de planken van ons laminaat. Wij hebben geen problemen op de naden en maken de vloer niet met vochtige middelen schoon. De bobbels liggen gecentreerd bij elkaar, maar niet logisch/symmetrisch. Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Interieur
7.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vocht en best veel ook, waarschijnlijk afkomstig van onder.
Lek in vloerverwarming?
Ritsuka
9 jaar geleden
Vocht eronder? Wat voor ondervloer ligt eronder?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
vocht ophoping !

Antwoorden (2)

Overal lees ik dat het door vocht moet komen.
De enige oplossing is een plank [misschien heb je nog een plank laminaat over]erop leggen en dan hard met een hamer er op slaan zodat de bobbel iets platter wordt of bijna niet meer te zien is.
Wel is het zo dat de laklaag van de bovenkant ook meegerekt is en deze wat kleine rimpeling kan geven als je de bobbel hebt plat geslagen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, maar we moeten eerst zeker weten dat het door de vocht van onder komt. Alle bobbels zijn gecentreerd langs de naden. Kan het ook zijn dat de planken liggen te strak tegen elkaar? Maar ze liggen er al 5 jaar. Onder de laminaat is oude tapijt, geen vloerverwarming maar we hebbn vermoeden dat eronder lopen de leidingen van CV verwarming, kunnen die plotseling gaan lekken? Naast de hal waar de bobbels zijn zo'n 30 cm van die bobels is een muur en daar achter de badkamer, maar op deze niveau is er geen bron die zou kunnen lekken en daarnaast zou ik dan verwachte dat de krom laminaat/bobbels zou al meteen ontstaan langs de muur en niet in het midden van de plank, zo ver ban de muur...?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De planken horen juist goed aansluitend tegen elkaar te liggen.
Ik zou inderdaad eerst op zoek gaan waar het vocht vandaan komt,misschien ontstaat er wel ergens condensvorming?
Lijkt mij ook dat het door vocht komt. Het kan zijn dat er toch ergens vocht onder de vloer lekt en dat dat door het tapijt (je 'ondervloer') wordt opgezogen en vastgehouden. De waterdichte afwerklaag van het laminiaat zit niet alleen op de bovenkant van de plank, maar ook een beetje om de randen gevouwen. Als de planken van onderaf nat worden, zet de kern (een soort mdf) van de planken uit en kan de lijmlaag tussen kern en afwerklaag loslaten. Door verschillen in vochtigheid (natter worden en weer opdrogen) kunnen dan bobbels ontstaan. De planken die aan de zijkant liggen, en vooral de vloer daaronder, kan makkelijker het vocht weer kwijt langs de vloer, dus daar heb je minder kans op bobbels.
Oud tapijt werkt prima als ondervloer voor laminaat, zolang het droog blijft. Op plaatsen waar het vochtig zou kunnen worden kun je beter van dat kunststof schuimspul als ondervloer nemen, dat neemt geen vocht op.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zit er een houten vloer onder het laminaat, dan zou ik alles eruit trekken. Als ook die planken nat zijn en hun vocht niet kwijt kunnen, gaan ze rotten en heb je op een gegeven moment een veel groter probleem dan een paar bobbels in je tapijt. Met een betonnen vloer is dat probleem er niet, maar moet je eigenlijk ook geen nat tapijt onder je laminaat laten liggen i.v.m. schimmelvorming en kans op nog meer beschadigingen van het laminaat. Wil je de vloer laten liggen, dan kun je ook overwegen om een bobbel open te snijden of boren. Je kunt dan zien wat er onder aan de hand is. Daarna gewoon een meubel of kleedje over de kapotte plank.