Hoe zet ik mijn kachel aan?!

Het is een oude kachel en heb geen idee hoe ik hem aan krijg! Ik heb een foto gemaakt van de knoppen en de kachel. Kunnen jullie helpen? Bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Interieur
7.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie het probleem al, je kachel staat ondersteboven!
grasmaaier
9 jaar geleden
Nu al de kachel aan ? Het is hartje zomer !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat een onzin grasmaaier. je lijkt mm schoonouders wel... het was hier vanavond 8 graden... echt wel kachel weer.

Antwoorden (4)

Even terugdenken aan vroeger,....

Als ik het me goed herinner moet je de gaskraan wel open hebben staan.
Dan moest je de witte bol-knop induwen en ingeduwd houden terwijl je met die vonk-knop induwt en loslaat. Dit geeft meestal een klikje knalletje
Als je ziet dat er in het vuur een vlammetje ( waakvlam ) zit ( zie je als je bovenaan of aan de zijkant in de kachel kijkt ) dan pas mag je aan de draaiknop de temperatuur instellen ( bij mij was het 2 a 3 ) en dan de bol-toets loslaten.

Toegevoegd na 45 seconden:
let wel,... mijn kachel had enkel het linkse deel van knoppen. Jij hebt aan de rechterkant nog wel enkele knopjes extra.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De witte knop is vrijwel altijd om de kachel UIT te zetten. Soms zijn de knoppen zelf wit of beige en dan is de 'stip' zwart. Maar altijd om uit te zetten. Met het vonkje kun je de waakvlam aansteken.
Het is een kachel met 2 branders. De hoofdbrander regel je met de thermostaatknop (de draaiknop met de cijfers). De extra brander regel je met de onderste draaiknop, om te verdraaien moet je meestal eerst indrukken. Meestal heeft hij 2 standen. De extrabrander wordt niet door thermostaat geregeld, dus brandt altijd met dezelfde capacateit. Je zet de kachel als volgt aan: zorg dat thermostaatknop op stand 1 staat de extra branderknop uit is). Uiteraard moet de gaskraan in de toevoerleiding aanstaan.
Druk de bovenste knop met de witte cirkel in en houdt hem goed ingedrukt, je hoort gas stromen uit de brander. Durk de knop met rode teken 1 of meer keren krachtig in, deze zal een vonk veroorzaken. Als vlam gaat branden, wacht min 15-30 seconden en laat dan de ingedrukt gehouden knop langzaam omhoog komen. Als het goed is blijft de waakvlam branden en kun je de kachel gebruiken. Als de vlam UIT gaat herhaal je de procedure. Als je de waakvlam niet aan krijgt, is het theormokoppel defect (dat is het staafje waar de waakvlam tegenaan brandt, dit wordt warm en geeft signaal aan het binnenste van de kachel dat er "vuur" is.) Soms helpt het dit staafje met wat schuurpapier schoon te maken, omdat er aanslag op zit.

Toegevoegd na 1 minuut:
tikfoutje: thermokoppel

Toegevoegd na 18 minuten:
Bij nadere bestudering: Als kachel maar 1 brander heeft, dan is de onderste draaiknop de aan/uit stand. In dat geval bij moet deze bij aansteken natuurlijk AAN staan (vlam-teken).

Verder: Zorg dat de kachel SCHOON en VEILIG is, vrij van asbest en volgens voorschriften is aangesloten op gasaanvoer en een veilige rookgasafvoer (schoorsteen). Bij twijfel absoluut NIET gebruiken, want een dergelijk oud gastoestel kan zeer ernstig gevaar opleveren bij slecht functioneren (koolmonoxide-vergiftiging !)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De witte knop is vrijwel altijd om de kachel UIT te zetten. Soms zijn de knoppen zelf wit of beige en dan is de 'stip' zwart. Maar altijd om uit te zetten. Met het vonkje kun je de waakvlam aansteken.
De knop met het witte bolletje is om de waakvlam (en dus de hele kachel) UIT te zetten. De knop met het rode vonkje is om de waakvlam te ontsteken. Zorg dat beide branderknoppen uit staan. De ronde knop met de cijfertjes is voor de regelbare brander, de knop met alleen 'bolletje' en 'vlammetje' is voor de andere brander, die alleen aan of uit kan. De 2 kleine ronde zwarte knopjes kun je indrukken voor de piëzo-vonk. Waarom het er 2 zijn weet ik niet.
Om aan te steken: gaskraan open, branders uit (op bolletje en de ander op 0 of sterretje). Dan de knop met rode vonkje indrukken, ingedrukt houden, piëzo knop indrukken, rode vonkje knop ingedrukt houden gedurende ongeveer 15 seconden. Als het goed is heb je dan de waakvlam aan en kun je de andere knoppen gaan gebruiken.

Toegevoegd na 6 minuten:
Is de kachel een tijd lang (zomer) niet gebruikt, haal dan even eerst de kap eraf en verwijder alle stof en spinrag uit de kachel. Anders stinkt het zo als de kachel brandt. Controleer ook de rookgasafvoer: zit alles nog goed aangesloten en zijn er geen vogelnestjes in de afvoerbuis gebouwd?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
helemaal correct : de bol is om de kachel uit te zetten. +
Voor je je kachel aan steekt, eerst eens alles goed nakijken :
- is de aansluiting op de schouw nog in orde? Zo niet, heb je CO2-gevaar, dus eerst even herstellen.
- staat de gaskraan aan? hij is aan als de "kraan" gelijk staat met de buis. dus als de kraan in kruisvorm op de buis staat, is de kraan uit.
- staat de hoofdkraan aan?
Zo gauw je de kraan hebt open gezet, kijk dan of alles okee is. Als je geen andere toestellen op gas hebt die gebruikt worden (ook waakvlam telt) dan zal je geen beweging krijgen op je gasmeter. Heb je een lek, moet je dit eerst opsporen en verhelpen.
Als dat allemaal in orde is, controleer dan of je ontsteking nog gaat. Dit doe je door op de ontstekingsknop de drukken. Dit is een knop die werkt zoals bij een kookvuur op gas : als je erop duwt komt er een vlammetje dat de gas aansteekt. Je ziet dat duidelijk door de ruitjes. Is dat niet het geval, haal de kap er desnoods even af zodat je de ontsteking kan testen. Werkt ze niet, dan kan je in sommige gevallen ook met een lucifer aansteken. Je moet dan wel goed weten langs waar de gas binnen komt voor de waakvlam.
Zoals Immi zegt, het is altijd goed om dan meteen een kachel die lang niet gebruikt werd even te poetsen.
Waar je de draaiknop moet op zetten bij het aansteken, hangt wat af van kachel tot kachel. Bij mij moest het destijds op "drie", maar soms is -zie antwoord Immi- het op het sterretje of op 0. De kachel gaat toch pas écht aan als de waakvlam in orde is, dus zoveel maakt het niet uit, maar zet het nooit op een hoge stand.
Nu duw je een tijdje op het rode vlammetje. Bij lang niet-gebruik kan er lucht in de gasleiding zitten. Dus blijf enkele tellen duwen, en probeer dan met de ontstekingsknop (of lucifer) om de gas aan te krijgen. Hou de rode knop ingedrukt. Het kan de eerste keer even duren voordat het lukt om de waakvlam aan te krijgen en aan te houden (soms brandt ze wel, maar gaat weer uit als je de vlammetjesknop lost). Dus even geduld is aangewezen in die fase. Ik heb al eens iets geklemd tussen de vlammetjesknop en erboven, omdat ik het beu werd om uren op de knop te drukken en uiteindelijk is het dan gelukt.
Eens de waakvlam aan, zet de kachel dan eerst op een lagere stand en verhoog geleidelijk. Anders gaat je metaal te snel uitzetten en "kloppen".
Let ook goed op dat de waakvlam blijft branden als je de kachel nadien weer op 0 zet....!

Toegevoegd na 3 minuten:
uiteraard moet de onderste draaiknop ook op "vlammetje" staan, maar dit lees je al in een ander antwoord...