hoe belangrijk is een lattenbodem en het luchten van je matras?

Ik heb een hoogslaper omdat ik een kleine kamer met hoogplafond heb. Het is een houten plateau met daarop mijn bed (normaal 1pers. bed met lattenbodem). Nu zie ik op internet vaak plaatjes van hoogslapers met daarop het matras zonder lattenbodem. Dit zou voor mij handig zijn, ik zou meer ruimte boven overhouden.

Ik vroeg me alleen af is het slecht als je geen lattenbodem hebt en het matras dus niet lucht?

ter verduidelijking een paar plaatjes

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Interieur
1.8K

Antwoorden (1)

Lattenbodem
Een goed verende lattenbodem of schotelbodem met zones zorgt dat de lichaamsbewegingen nauwkeurig worden opgevangen en er voldoende tegendruk is in de juiste zones. U moet het eigenlijk zo zien: om de wervelkolom juist uit te lijnen zou u enkel op een goed verende lattenbodem met zones kunnen gaan liggen. Op een lattenbodem kunt u uiteraard niet slapen, omdat de druk op het lichaam te hoog is. Derhalve dient een materiaal gebruikt te worden om de druk op het lichaam weg te nemen, het matras. Als een matras te dik of te hard is verliest de lattenbodem zijn ondersteunende functie. Een matras met een dikte tussen de 16 en 21 cm maakt de beste combinatie met een goed verende lattenbodem.

Luchten matas.
Het matras is een product dat op zichzelf eigenlijk nauwelijks onderhoud vergt. Toch is het belangrijk een matras regelmatig en goed te luchten, zowel de boven- als de onderkant; dit bevordert rechtstreeks de levensduur van het matras. Ook het bedtextiel de hele dag teruggeslagen laten liggen bevordert het luchten. Maak het bed op net voor het slapen gaan. Om een lange levensduur van de matras te bevorderen en een eenzijdige drukbelasting te voorkomen, is het nodig deze af en toe te draaien in de lengterichting en 180 graden. Dit is echter niet nodig bij het betere traagschuim matras (mits deze een open celstructuur heeft). Als u uw matras goed onderhoudt, kunt u langer plezier hebben van uw matras.

Door uw matras dagelijks te luchten remt u de aanmaak van huisstofmijt en droogt de matras sneller.