welke kleur wit op de muren bij hoogglans echt witte keuken?

Wij krijgen over 6 weken de nieuwe keuken, greeploos hoogglans wit.
Onze muren zijn nu 9010 en de deuren en kozijnen ook.

We nemen 1 muur taupe maar moeten we de muren,kozijnen en de deuren 9010 houden of is het echt mooier om 9016 te nemen. We krijgen ook nieuwe witte hoogglans meubels en is ook echt wit.

Wij twijfelen erg, stoot 9010 te veel af of zal 9016 te wit zijn maar weer wel 1 geheel vormen?

Toegevoegd na 49 seconden:
En moeten we de deuren en kozijnen ook verven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Interieur
5.8K

Antwoorden (3)

Neem kleurstrookjes mee naar de keukenboer, die kun je bij de keuken houden zodat je de juiste kleur kunt kiezen (kleurstrookjes zijn gratis verkrijgbaar bij de bouwmarkt). Ook hoogglans witte keukens zijn niet altijd echt wit (9010). Dan nog, zitten de kozijnen tegen je keuken aan, of zit er wat afstand tussen? Als het er echt tegenaan zit, dan moet de kleur gelijk zijn, of echt afsteken, anders zie je het kleurverschil in het wit enorm. Ik denk, als je niet de juiste kleur wit kunt vinden, dat je beter kunt kiezen voor taupe, of een lichtere variatie daarvan. Vraag eens advies aan de keukenboer. Misschien is het ook mogelijk een frontje van je deurtjes tijdelijk mee te krijgen, om thuis even goed te kijken en ook buiten bij daglicht een goede kleur te kiezen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Of je de kozijnen en deuren ook verft, moet je helemaal zelf weten, als de kleur klopt en het er nog netjes uitziet, dan is het niet nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij een hoogglans keuken zou ik beslist geen verf nemen met glans.
Het aller mooiste is je muur in mat kalk en evt de verf op kozijnen en deuren halfmat.
Als je alles glans geeft, wordt het kermis.
Mat kalk is zo prachtig,neem anders eerst een klein blikje en probeer het.
Sucses er mee.
burgos
10 jaar geleden
burgos
10 jaar geleden
Wel nee dat is geen kalk,dat is gewoon verf wat een mat kalk effect geeft.
Kalk dat gebruikte je 100 jaar geleden.
Deze verf is de trend , vraag maar eens in een verf zaak.
50%van de verf is in deze .uit voering..
burgos
10 jaar geleden
Ja je moet het nu eenmaal doen met de verf die in de winkel staat.
Daar heb je geen fantasie voor nodig.
Wat moedig om een hoogglans witte keuken te nemen! Mocht ik je keuken mogen verven naar mijn zin zou ik iets echt origineels nemen dat goed afsteekt tegen wit (bv. rood, petrolblauw of oranje). Het brave "taupe" zie je echt overal, het is een brave mainstream kleur die nu trendy is maar binnen enkele jaren wellicht passé.
Maar goed, ik vertrek vanuit jouw voorkeuren. Je moet bedenken dat een kleur niet enkel gevormd wordt door de pigmentatie maar ook door bv. het oppervlak. Dat komt door de lichtweerkaatsing. Een glad oppervlak wit is bv. anders dan hetzelfde wit in fluweel, of plastiek of..... Verschillende oppervlakten "verouderen" ook anders. Dus na een tijd zal één oppervlak anders verkleuren dan het andere.
Om maar te zeggen : zelfs al zou je het heel sober willen houden en niet teveel contrast leggen tussen je keuken en je "witte" muren (en dus kiezen voor dezelfde kleur wit) dan nog zal dit niet meer zijn dan een goede poging die mettertijd zijn effect verliest.
Wat ik zou adviseren is te starten met wit dat heel dicht bij dat van de keuken ligt, en dat te mengen met een heel klein beetje van het taupe (dus een soort wit/taupe). Op die manier "breek" je het wit een beetje, krijg je meer eenheid en vervorm je de kamer minder door één muur in een donkerder kleur te verven (i.c. taupe). Eén muur compleet anders verven geeft namelijk altijd een effect op de verhoudingen (dus het maakt je kamer ogenschijnlijk langer, korter, breder, smaller, hoger, lager.... naargelang welke muur je donkerder geverfd hebt). Als de donkerste muur recht tegenover een raam is, zal de keuken ook donkerder tonen (omdat taupe het licht minder weerkaatst dan lichte kleuren). Neem vooral goed afwasbare verf, best satijnglans (dus idd géén hoogglans). Mat of kalk zou ik niet nemen (hoe mooi ook), dat wast vaak moeilijker af en slorpt meer licht op.
Je kozijnen, plinten, deuren zou ik in dezelfde kleur zetten dan de muur waar ze zich bevinden : taupe bij de taupe muur, wit/taupe bij de lichtere muren (alle schrijnwerk van een kamer hoeft écht niet in dezelfde kleur hoor...). Je plafond ook in het wit/taupe. Als je het zo doet, toont je kamer ruimer.