Plastic haakje gebroken van plafondlamp, hoe het beste te repareren?

1 Plastic haakje van mijn plafondlamp is gebroken, deze hangt in mijn keuken. Ik heb niet genoeg verstand van elektriciteit om zelf een nieuwe lamp te plaatsen. Verder is hier geen man in huis en mijn broers hebben het zo druk, die wil ik niet om hulp vragen. Nu bestaat dat haakje uit een set van 3, de plafondlamp is rond en om elk gedeelte zit er zo'n haakje om vast. Nu zijn er dus alleen nog maar 2 goed maar daarin blijft de lamp niet hangen. Nu wil ik secondelijm bijv. van Pattex gebruiken maar ik weet niet of die sterk genoeg is en of het wel überhaupt sterk genoeg is als ik het haakje lijm. Mocht ik toch gelijmd terughangen en het breekt toch, dan kan die lamp op iemand(s) (hoofd) vallen en dat is juist het punt. Maar ik wil z.s.m. die kap terughangen want het licht is nu zo lelijk, zonder die kap, net tl licht.

Bedankt alvast!!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Interieur
5.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik zal zeer voorzichtig zijn met het gebruik van lijm in deze situatie. U kunt een goede lijm gebruiken om de onderdelen weer aan elkaar vast te maken, maar ligt ook aan de soort lamp die u gebruikt als lichtbron. Bij een Halogeen lamp bijvoorbeeld heeft u het risico dat door de warmte afstoot van de lamp de lijm zal gaan smelten, waar bij LED lamp dit niet te sprake is aangezien die amper warmte produceren. Hoop dat het u inmiddels gelukt is dit vervelende probleem op te lossen!

Antwoorden (3)

Neem een paperclip en knip daar een recht stukje van af. Doe dit stukje in een tang en verhit het in de vlam van een kaars (of aansteker). Duw deze dan in het voetje van de haak. Laat afkoelen. Verhit nu de haak met stukje paperclip, alleen de paperclip dus, en steek deze dan op de plek van de lamp waar het haakje zat!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met pattex zal dat prima gaan Dat is stevig spul.
10 jaar geleden
Seconde lijm is sterk genoeg als er genoeg contact oppervlakte is, dus als het netjes is afgebroken en er geen stukjes weg zijn.
Als er stukjes weg zijn kan je beter 2 componentenlijm gebruiken

Een ander punt is waarom het afgebroken is; Is het kunststof oud en uitgedroogd dan kan het iets naast het gelijmde punt opnieuw breken.
Een (extra) touwtje of tie-wrap kan je als back-up gebruiken.

Voor de zekerheid kan je de lijmverbinding testen: gewoon even met de lamp slingeren, er komt dan veel meer kracht op de verbinding te staan dan als ie hangt.