Hoe krijg ik mijn houten meubelen weer in oorspronkelijke kleur?

Ik heb (had) lichtbeige houten meubelen. Op advies verkoper qua onderhoud 1x per jaar met lijnzaadolie insmeren. Heb ik gedaan, met als resultaat dat meubels oranjebruin zijn geworden. Volgens de zaak waar ik meubels gekocht heb, trekt het nog bij, maar het is nu bijna twee maanden geleden en is nog helemaal niets lichter geworden. Kan me niet voorstellen dat dat nog gaat gebeuren. Wie weet raad?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Interieur
3.8K

Antwoorden (3)

Doordat olie-afwerkingen tot doel hebben het hout diep te impregneren zijn deze behandelingen lastiger ongedaan te maken dan bijvoorbeeld een laklaag die juist vrijwel geheel bovenop het oppervlak ligt. Hoewel het dan ook vaak niet mogelijk is om het hout weer volledig vrij van olie te krijgen hoeft dat ook meestal niet omdat als de toplaag voldoende schoon is, het hout vervolgens weer keurig afgewerkt kan worden met het product van uw keuze. De snelste en meest effectieve manier om oude Lijnolie van het oppervlak weg te verwijderen is door het oppervlak met deze afbijt te behandelen en na inwerken van de afbijt het oppervlak stevig schoon te borstelen of schoon te spuiten met schoon water. Als er een duidelijke oliefilm op het oppervlak aanwezig is kunt u die na inwerken van de afbijt verwijderen met staalwol maat 0.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het hout hierna behandelen met blanke was, of meubelolie voor lichte houten meubelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat wordt heel moeilijk, mijn advies is zeker om dat het massief hout is, dat je zo veel mogelijk schuurt
Begin met zo grof mogelijk schuurpapier, neem een schuur maschine want dat is met de hand niet te doen,met goed schuren moet de kleur al anders worden,het wordt een groot karwij want die beits is er erg in getrokken.
Ben je niet te vrede na het schuren,zet het dan nog in de afbijt,dat zal niet veel helpen,dat is eigenlijk meer geschikt voor lak, maar baat het niet dan schaad het niet
Het allerbelangrijkste is,schuren,tot je een ons weegt.
burgos
10 jaar geleden
Je kan proberen met terpentijn om je hout weer naturel te krijgen. Het zal in ieder geval een monnikenwerk zijn om die lijnzaadolie eruit te krijgen.
Maar ik zou die verkoper wel eens bij zijn oren trekken want echte eiken kan je niet beter behadelen dan met kleurloze meubelwas en dan nog liefst bijenwas. Daar behandeld mijn moeder al meer dan vijftig jaar zo om de 2 maand een kast mee en die is nog steeds mooi.