Weet iemand hoe dit band (zie foto) heet om ouderwetse matten af te werken en waar het te koop is?

Ik heb een ouderwetse kokosmat/loper (sisalmat) die ingekort moet worden. Als afwerking is een soort juteband gebruikt. Weet iemand waar dit band te koop is en hoe het heet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Interieur
1.6K

Het beste antwoord

Het heet wel singelband of boordband. Het is een keperweefsel ( het lijkt scheef te lopen). Ik heb het te koop gezien bij een stoffeerderszaak in de etalage, dus daar is het te koop.

Toegevoegd na 19 uur:
Als je het band gaat op zetten, koop dan ijzergaren ( elke fourniturenzaak) , een hele sterke naald - liefst een stalen, half ronde die bij stoffeerders wordt gebruikt, en een metalen vingerhoed ( die van oma?) , want het is heel zwaar werk. Ook bij fourniturenzaak te koop. Zelf gebruik ik weleens een tang om de draad door het band en de mat te krijgen, maar een echte vingerhoed is ook niet weg. Mijn zilveren vingerhoed is al niet bestand tegen dit werk. Gebruik je geen vingerhoed, dan lukt jet doorduwen van de naald niet. Naald kan een borduurnaald zijn met een niet al te groot oog ; gebruik de draad dubbel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij mijn weten heet dat Festoneer band,waar te koop, misschien bij een woninginrichting/stoffeerderij.