Hoe kan ik mijn keuken werkblad "vernieuwen" ?

Mijn (geribbeld)) kunststof werkblad van 4 meter heeft enkele vieze vlekken door slijtage die ik niet weg kan krijgen.
Nu is mijn vraag of ik hier iets kan aan doen, zoals plakfolie, verven of dergelijke, geen nieuw blad plaatsen wegens... te duur en vooral het werkloon omdat spoelbak en kookvuur moeten uitgesneden worden wat ikzelf niet kan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Interieur
9.4K

Antwoorden (4)

Verven is geen optie, iets erop plakken ook niet, dus is de enige manier proberen om dit aanrechtblad weer enigszins te herstellen. Ik vermoedt dat dit metaal is, door de genoemde ribbels, daar zijn wel producten voor te koop bij drogisterijen, bouwmarkten en supermarken, maar vergeet ook de autoshops en keukenverkooppunten niet. Ik denk bijv aan HG, maar ook spul om velgen op te knappen kunnen een goed effect hebben, maar ga zeker eens informeren in een winkel die keukens verkopen, die weten vast ook wel hoe je dit op kunt lossen.

HG roestvrijstaal 'snel' reiniger is een krachtige, professionele reiniger voor het snel, gemakkelijk en absoluut streeploos verwijderen van vet, vuil en vingerafdrukken op roestvrijstaal, chroom en aluminium. Dit product is daarom ideaal voor gebruik op kookplaten, spatwanden, afzuigschouwen, koelkasten, magnetrons e.d. HG roestvrijstaal 'snel' reiniger geeft tevens een onzichtbare beschermlaag waardoor een volgende vervuiling zich nog weer makkelijker laat verwijderen. Spuit met een afstand van ongeveer 20 cm een egale nevel op het te behandelen oppervlak of breng HG roestvrijstaal 'snel' reiniger aan door het op een schone zachte doek te spuiten. Reinig het oppervlak en wrijf uit met een schone zachte doek of tissue.

Daarbij zou je kunnen kiezen voor HG snelglans, dit doet je roestvrijstaal glanzen en laat slijtvlekken minder opvallen, doordat daar ook een glanslaag overheen komt. Dit product is prima te vervangen door olie, dat heeft hetzelfde effect, maar is veel goedkoper in gebruik, bijv babyolie, slaolie en lampenolie zijn zeer geschikt hiervoor.

Als het om ander materiaal gaat, dan hoor ik het graag.
Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alvast bedankt voor het antwoord. Doch dit is een kunststof oneffen blad, denk MDF, (granietlook)
Groetjes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan kun je bij dezelfde winkels terecht, er zijn ook producten om het kunststof te herstellen en opnieuw te laten glanzen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HG kunststof snel glans voor o.a. aanrechtbladen is een gebruiksklaar onderhouds- en beschermingsmiddel voor kunststof. Het product brengt glans op doffe kunststof oppervlakken en zorgt ervoor dat vet en vuil zich eenvoudiger laten verwijderen. Het product is daarmee ideaal voor gebruik in de keuken, bijvoorbeeld op kunststof aanrechtbladen, maar ook voor tafels, meubels enz. Het oppervlak vooraf eventueel reinigen met HG vetweg of HG kunststof intensief reiniger en aansluitend droog wrijven. Vervolgens enige druppels HG kunststof snel glans op een niet pluizende droge doek druppelen en het oppervlak hiermee gelijkmatig inwrijven. Na 2 minuten drogen eventueel uitwrijven met een zachte droge schone doek.
Je zou het blad kunnen betegelen, met keramische tegels en daarna voegen met een rubber kit. Vaak kun je kleine partijtjes tegels voor een prikkie kopen, op internet, of bij een tegelhandel. Marmer kan ook mooi zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Echt "nieuw" krijg je het echt niet. Als je er nl een laag van enige dikte oplegt, zoals tegels, krijg je dat nooit mooi afgewerkt bij je fornuis en spoelbak omdat het daar dan te hoog is.

Dus ik zou mogelijk gaan voor een alternatieve reparatie waarbij je met een speels effect die lelijke plekken weg maar niet het hele blad met iets hoeft te bekleden.

Ik zou denk ik die lelijke plekken met iets behandelen, en omdat dat toch niet onzichtbaar kan, dan maar juist in een contrasterende kleur.
In dat geval heb je meerdere opties, want je hoeft maar een klein stukje te doen en dat kun je evt elk half jaar opnieuw doen.

Dus of een paar cirkels, vierkanten, driehoeken in een felle kleur erop verven met wel een hele goede slijtvaste lak (bijv botenlak) óf plakplastic in een leuke vorm erop op een paar plekken (net of het zo is bedoeld, die anders gekleurde stukken). Omdat je kleinere vlakken beplakt is het makkelijker vlak te krijgen en je kunt het regelmatig vernieuwen als het weer erg lelijk wordt.

Kortom, onzichtbaar lijkt me niet mogelijk dus maak er een kunstwerk van.
10 jaar geleden
Een plaat RVS afzetplaat of steen op de plek van de beschadiging plaatsen.