Hoe krijg je een houten tafel met gekleurde plekken (door de zon) weer mooi?

Op de tafel hebben vermoedelijk tafellopers gelegen (2e hands) . Er lopen nu 2 donkere banen over de tafel heen. We hebben er een laagje afgeschuurd, maar zonder resultaat. Is de tafel nog egaal van kleur te krijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Interieur
22.9K

Het beste antwoord

Toch verder afschuren en opnieuw lakken/beitsen.
Je zou de tafel ook kunnen schilderen met een dekkende verf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Afschuren is wel het slechtste wat je kunt doen.

Andere antwoorden (3)

Het verkleuren van houten meubelen met een naturel afwerklaag gebeurt omdat het hout onder invloed van licht verkleurd. De transparante afwerking laat het licht door, waardoor het hout kan verkleuren. Dit is iets was niet te voorkomen valt. Wilt u de tafel weer goed blank hebben, dan zal u deze geheel kaal moeten schuren en daarna behandelen met wasolie Weisgrund en wasolie Naturel of Naturel Mat. De weisgrund wasolie is speciaal ontwikkeld om de verkleuring van het hout (zo lang mogelijk) tegen te gaan. Naturel of Naturel Mat wasolie geeft de bescherming van het hout en de weisgrund laag tegen vocht en vuil. Meer uitleg over deze behandeling kunt u op de volgende pagina lezen: Behandeling zonder verkleuring

U kunt er ook voor kiezen om de tafel te behandelen met een donkere kleur wasolie. Dit kan soms zonder de tafel te schuren. Het gaat er om of de huidige olielaag samen wil gaan met onze wasolie. Dit lukt soms wel en soms niet. De enige manier om hier achter te komen is uitproberen. Daarom kunt u bij ons testerpotjes kopen, om te kijken of het bijkleuren met een donkere kleur lukt. Ik raad u aan om het uit te proberen om een plek die niet direct in het zicht valt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook hier; Schuren is het slechtste wat je kunt doen.
De twee donkere banen is niet alleen vanwege de inwerking van UV licht maar ook door het intrekken van rook, vet, olie etc. etc.

Een dergelijk tafelblad moet gereinigd worden met een ontvettend middel, liefst niet te bijtend, mogelijk dat het blad daarbij enigzins verwarmd moet worden om het vet uit het hout te laten komen.

Wil je er wat meer voor uit geven, kan je de tafel laten logen.

Om daarna een mooie egale tafel te krijgen dien je hem in te smeren met een iets donkere tint bijenwas.

Schuur nooit een tafelblad, deze zijn gepolijst om een een mooi vlak blad te krijgen, schuren maakt krassen in de gepolijste oppervlakte.

Toegevoegd na 15 uur:
Deze werkwijze komt van een meubelrestaurateur.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij als meubelfabriek krijgen wel meer van die vragen.
Er zijn 2 mogenlijk heden,is de tafel massief?geen enkel probleem,schuur het blad kaal
en beits het blad in elke gewenste kleur,je kan hem dan evt aflakken.
tweede mogelijkheid is hij van fineer? niks meer aan te doen alleen de banen accepteren of er een kleed over heen leggen.
Alles wat je met een fineer blad wil doen gaat niet,de laag is te dun,dan schuur je er zo doorheen, en dan ben je nog verder van huis.
burgos
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neem is contact op met een echte meubelrestaurateur. Deze zal een dergelijke werkwijze ten sterkste afraden, een tafel en zeker een oudere hoeft niet gebeitst te zijn. Bij de tafels die jullie zelf maken is dit misschien de beste oplossing maar het geld niet voor iedere tafel daar je vetten niet uit een tafel kunt schuren.
burgos
10 jaar geleden
Jij weet dus om welk soort tafel het gaat?er wordt niet gesproken over een antieke tafel,ik heb de indruk dat het om een huis tuin en keuken tafel gaat.Als het om een antieke tafel zou gaan, hadden ze dit wel gevraagt.
En ik schreef kan e.v.t gebeitst worden..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga niet uit van een antieke tafel maar van een tafel die toch al een paar jaar oud is en niet gebeitst vanwege de grote kleurverschillen zelfs na het schuren. De donkere banen komt dan door invloed van iets anders dan alleen zonlicht en is er niet uit te schuren.