Moet je nu wel of niet verdampingbakjes aan de verwarming hangen?

De een zegt,natuurlijk, anders heb je veel te droge lucht in huis,de ander beweert dat je schimmels creeert .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
28.3K

Antwoorden (9)

Wij hebben ze er wel aanhangen,vooral nu je toch wat meer moet stoken.
En dat ze schimmels veroorzaken dat is onzin,als je ook maar op tijd lucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt helemaal aan de luchtvochtigheid in huis. Is de lucht te droog, dan zijn die bakjes een goed idee. Is de lucht toch al vochtig, dan voeg je daar natuurlijk niet nog meer vocht aan toe.

Zelf heb ik een erg droog huis, en zijn maatregelen om de lucht te bevochtigen gewoon noodzakelijk voor de leefbaarheid. Gelukkig maar, het is een stuk gemakkelijker om lucht vochtiger te maken dan om lucht droger te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verdampers aan de verwarming hebben weinig effect en als je ze niet iedere dag ververst en goed schoon houdt, kun je idd schimmels creëren. Het is beter om een luchtbevochtiger aan te schaffen. Deze geven veel meer vocht af en zijn dus effectiever. Bovendien veiliger voor de gezondheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn niet zozeer schimmels, maar zo'n bakje, met stilstaand lauw water, is een bron voor bacterieën.
Dus als je ze dagelijks even omspoelt en vers water in doet is het geen probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
welnee joh, gewoon vullen met water met een flinke scheut azijn :)
ik heb vijf van die dingen hangen, die ga ik echt niet dagelijks wassen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hoeft ook niet, maar het is wel een broedplek voor bacterieën. Om die redenen zie je ze ook niet in ziekenhuizen bv.
Het beste is om een vochtverspreider (ik weet niet zo gauw hoe het heet) in je huis te hebben staan. In onze kamer waar de muziekinstrumenten staan (piano, cello en klarinet) hebben we er een staan, want de beste luchtvochtigheid is ongeveer 50 procent bij een temperatuur van 20 graden.
Zo'n reservoir vul je eens per dag bij. Het werkt prima. Bakjes aan je verwarming hebben heel weinig zin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de meeste huizen is de luchtvochtigheid te laag, tegenwoordig goed te meten met een vochtmeter.
Schimmel krijg je vooral op plaatsen met een groot themperatuursverschil, waardoor er condens ontstaat.
B.V. buitenmuren met slechte of geen isolatie, staat daat ook nog een bankstel of kast tegen aan, dan krijg je vochtplekken(condens) en juist op dat soort plaatsen ontstaat vaak schimmel, dus ook bij een lage luchtvochtigheid!Een paar bakjes met water zal niet veel helpen, dat is te weinig.
Flink wat grote kamerplanten helpt beter en nog beter is een luchtbevochtiger.
Het klimaat in huis is vaak schrikbarend slecht, we geven er weinig geld aan uit, maar het is wel heel schadelijk voor de gezondheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.

Als je in de winter ventileert word de lucht in huis erg droog en word je snel verkouden want droge warme lucht is goed voor bacterieen.

In de zomer is het niet nodig schimmelvorming krijg je pas boven 70% r/v (relatieve vocht in de lucht) dit zullen we in de winter nooit mee maken! alleen in de badkamer misschien.

Prima idee waterbakjes aan de CV.

Luchtbevochtigers gaan te hard, leuk voor in de zomer dan word het wat koeler in huis en dan heb je wel kans op schimmels maar daar is in deze tijd van het jaar geen spraken van.

voor de technische onderons kan je het 1 en ander in dit diagram (is wel een andere situatie omgekeerd maar wel het zelfde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, in het Wilhelmina Gasthuis in Amsterdam waren ze ooit de bron van een grote besmetting. Sindsdien zijn ze verboden. (Het ziekenhuis bestaat niet meer inmiddels)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit hangt volgens mij ook erg af van je persoonlijke voorkeur. Ik heb een vage soort astma die er bij mij voor zorgt dat ik juist extra benauwd word als de lucht vochtig is, dus voor mij geen verdamingsbakjes. Gewoon droogstoken die hap... Terwijl andere mensen weer zweren bij vochtigere lucht.