Hoe zorg je voor een goede dempende akoestiek in je woonkamer ivm een aanschaf piano?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
1.3K

Antwoorden (2)

Het allerbelangrijkste als het gaat om geluid naar de buren: Zet de piano niet tegen de muur!
En verder zijn kleden en gordijnen dempend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar waar moet het tapijt dan liggen; bijvoorbeeld onder de piano,of juist niet, helpen schilderijen enzo ook, etctetc.
Ik heb achter de piano ( tegen een binnenmuur gezet zodat het niet direct burencontact is) een schuimplastic soort matras/plaat gezet, voor een prik te koop op de markt. Onder de poten rubbers. Uiteraard gordijnen, zo mogelijk dik tapijt ( ik heb een berber liggen en een volle boekenkast is ook niet verkeerd). Als ik speel gebruik ik de studiepedaal, die heb ik expres laten inbouwen en dat scheelt een hele hoop. Heb je die mogelijkheid niet, gebruik dan de linkerpedaal om het geluid te dempen, voor studeren kan dat prima.
Het kan prettig zijn als je met de buren afspraken kunt maken over hoelang en wanneer je speelt. Dat voorkomt misschien een hoop narigheid.
Zelf heb ik een hele mooie piano, die ik beslist niet kwijt zou willen. Maar als ik opnieuw kon beginnen zou ik een elektronische kopen met een koptelefoon. Zo'n piano ziet er aardig pianoachtig uit, maar de buren horen je dan never nooit.
Met een gewone piano is dempen niet makkelijk, zeker als je in een flat woont met betonnen muren en vloeren.
Ik weet iemand die met eierdozen op plafond en muren de boel heeft geïsoleerd maar dat gaat mij te ver. Echt de muren isoleren kost een vermogen. Heb ik in de huiskamer met één muur laten doen, kostte maar liefst 2000 euro en de kamer werd 10 cm smaller. Dus dat kan ik beslist niet aanraden.