hoe kan het dat de secondewijzer van mijn klok zo nu en dan 1 tikje achteruit doet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
3.2K

Het beste antwoord

Een kwartsuurwerk heeft een stappenmotor die op even seconden een positieve en op oneven seconden een negatieve impuls krijgt.
Sommige stappenmotoren zullen bij leeg raken van de batterij op de zwakkere impuls niet altijd een volledige stap maken, waardoor ze bij de volgende impuls juist weer achteruit springen.
Een nieuwe batterij lost het probleem meestal op.
Ook kan slijtage of vervuiling van het uurwerk dit probleem veroorzaken.
Het verschijnsel doet zich meestal voor rond de 45e seconde omdat dan het gewicht van de secondewijzer het motortje het zwaarst belast.
Bedenk dat voor iedere stap die de secondewijzer achteruit tikt de klok ook 2 seconde extra is gaan achterlopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
burgos
11 jaar geleden
Nou ,nou, wat een kennis.Knap++