LED betekend letterlijk Light Emitting Diode.
Dit is dus een diode welke ligt uitstuurd als er stroom doorloopt.
Een LED bestaat uit twee halfgeleidermaterialen die elk op hun eigen energieniveau elektronenbanen hebben.
Wanneer er een spanning over de LED wordt gezet gaat er een stroom vloeien.
Via de kathode worden elektronen aangevoerd die op een bepaald moment overgaan naar een lagere elektronenbaan van de andere stof. Bij de overgang naar een lagere elektronenbaan verliest het elektron energie en deze energie wordt uitgezonden onder de vorm van elektromagnetische straling (=licht).
Hier hebben we hetzelfde “probleem” als bij de gloeilamp of de fluorescentielamp, namelijk dat niet alle elektromagnetische straling zichtbaar is voor de mens. Een deel wordt uitgezonden onder de vorm van UV straling en infraroodstraling en een ander deel onder de vorm van nuttig, zichtbaar licht.
De materiaalkeuze bepaalt het energieverschil tussen de elektronenbanen en daarmee de kleur van het licht dat wordt opgewekt.

Bron: http://electronica.infoyo.nl/overige/14828-de-led-algemeen-de-werking.html