Matte of glanzende wandtegels in de badkamer?

Wij gaan onze badkamer vernieuwen. Nu hebben wij de keuze tussen wit matte of glanzende (60x30) tegels. Mijn voorkeur gaat uit naar matte tegels, gezien wij een glanzende (geen hoogglans) vloertegel hebben en een hoogglans badmeubel. Ook willen wij 1 verticale baan tegels met led verlichting erin verwerkt waardoor ik bang ben dat het met glanzende tegels nogal 'bling' wordt en te veel weerkaatst. Mat lijkt me wat rustiger, glanzend ruimtelijker (klopt dat?) Maar hoe zit dat met schoon houden? Ik lees overal wat anders, op mat zie je minder kalk, het zit er wel, dus wanneer het zichtbaar wordt is het harder schrobben? Glans blijven de druppels zichtbaar en vette vingers? De matte zijn iets duurder, maar niet zodanig dat dat mijn keuze beïnvloed, ik investeer dan liever wat meer dan dat ik straks iets meer geld in mijn zak heb en doodongelukkig word als ik de badkamer binnenstap. Heeft iemand ervaring met matte tegels? En hoe is dat bevallen? Ooit vergelijking gehad met glanzende tegels?

Toegevoegd na 1 dag:
Iedereen bedankt voor de antwoorden/adviezen/ervaringen. Het zijn de matte tegels geworden, vandaag besteld. Stonden uiteindelijk ook mooier bij onze vloertegels. Beste antwoord is er niet, ieder antwoord was nuttig.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
32.8K

Antwoorden (6)

Wij hadden in ons vorige huisje met een zwarte vloer ( grijs zwart) en mat vond ik toen mooier. Mijn opa en oma die hebben gewoon glanZend wit gehad. Maar dat glimt zoals je zelf al zei en het geeft echt een ziekenhuis gevoel. Dus ik zou zeggen mat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onze vloertegels zijn antraciet, ook donker dus. Mijn voorkeur gaat inderdaad uit naar mat. Ik kan (nog) geen duimpjes geven, maar in ieder geval bedankt voor je antwoord!
Een glanzend badkamer meubel(prachtig)maar daar kunnen echt geen glanzende tegels bij.Dan wordt het echt kermis,zeker als je er led verlichting bij gebruikt.Matte tegels is ook veel makkelijker in onderhoud,wij hebben matte in de badkamer,en glimmende in de keuken.Nou in de keuken een drama,je poetst je het heen en weer,je ziet elk druppeltje en veegje zitten.
Als je, je matte tegels eens in de twee weken met zo,n spuitbus voor kalk doet,blijft het altijd keurig.
Trouwens het idee van led verlichting dat vind ik vernuftig mooi.
Ik wens je suc6 met de verbouwing.
burgos
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, ik denk dat het matte tegels gaan worden, haha. Ik vind ze mooier, als ze dan ook nog makkelijker schoon te houden zijn is de keuze snel gemaakt. Ik denk ook inderdaad dat het dan een kermis word, dan weerkaatst het langs alle kanten, zeker met led verlichting, en dat is ook niet echt rustgevend. Onze vloertegels zijn antraciet, geen hoogglans maar meer gepolijst, niet vlak, maar ze glimmen dus wel wat. Glanzende vloer + wand + badmeubel lijkt me dan ook net iets teveel van het goede. Bedankt!
Zelfde soort huurhuis, wij hebben matte tegels gekozen en mijn vriendin glanzende... Ze heeft nog steeds spijt. Ik zie amper de vlekken (ja met het licht erop) en zij ziet alles. Ik vind mat ideaal!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Wij hadden deels glanzende tegels en een ander deel mat, ik kan u verzekeren dat u bast mat neemt om al de eerder genoemde redenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
ik heb twee badkamers (ja ik weet het decadent hé, maar die zaten er al in toen we het huis kochten, één was voor mij ook genoeg geweest!)
In de ene zitten glanzende tegels, in de andere matte. De matte zijn veel makelijker in onderhoud, je ziet er veel minder op. De glanzende, vooral als er licht op schijnt zie je alles, vingers, kalkaanslag. Als ik het geld ervoor had ging ik mijn ene badkamer direct betegelen met matte tegels.

Veel succes met je beslissing!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wij hebben 9 jaar geleden een nieuwe badkamer laten plaatsen, met glanzende wand- en matte vloertegels, we hebben ons vanaf dag 1 voorgenomen de tegels en kranen en sanitair droog te maken na gebruik en natuurlijk ook de douchecabine, tot op de dag van vandaag ziet onze badkamer eruit als nieuw.
In jouw geval zou ik kiezen voor de matte tegels, maar maak de badkamer na gebruik ook droog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!