Hoe knap je een gelakte eikenhouten vloer op waarvan hier en daar de lak afgesleten is?

Als je eigenlijk geen zin het het aquarium (i.v.m. lak dampen) en de boeken kasten uit de kamer te halen.

Of moet ik me er maar overheen zetten en het 's zomers allemaal buiten zetten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebruik waterproef schuurpapier dan heb je bijna geen stof, omdat je het dan nat schuurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oke! goeie tip bedankt.

Het beste antwoord

Weet je toevallig wat voor lak er nu op zit?

Er zijn ook watergedragen lakken. Bijvoorbeeld van het merk Trae-Lix. Die hebben ook een erg goede kwaliteit.
Maar let wel, je kan niet zomaar alle soorten lakken over elkaar heen zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee helaas, de vloer zat er al in toen wij het huis betrokken. Kun je het ergens aan ontdekken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan testen of het een watergedragen lak of alkyd lak is met alcohol. Breng een beetje alcohol met een doekje of wattenstaafje aan op een plekje uit het zicht. Wanneer je een tijdje stevig gaat wrijven kunnen er 3 dingen gebeuren. 1. de verf gaat afgeven, dan is het een alkydverf
2. er gebeurd niks, dan is het een verf op thinnerbasis
3. de verf begint week te worden, dan is het watergedragen. Deze test geeft echter niet altijd een 100% garantie omdat sommige verven uit meerdere componenten bestaan en dus veel harden en bestendiger zijn dan normaal. En als je het niet zeker weet... Tja... Dan moet alles er af!
En dan weer opnieuw beginnen met de lak van je eige keuze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je.

Andere antwoorden (3)

Kamer leeg halen en alles afschuren en lakken ,inderdaad zet je er overheen.Als het gedaan is ben je weer trots .En geniet je van een mooie vloer.Doen!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die lakdampen zijn nog niets vergeleken met wat die schuurmachine gaat aanrichten. Je vindt zelf zaagsel in je tandpasta.
Ik heb trouwens eens geëxperimenteerd met parketlak op waterbasis:
Duur en slecht.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om te voorkomen dat het zaagsel het hele huis door zweeft, kan je natte lakens in bv het trapgat of een deuropening hangen, die houden al een hoop tegen. Degene die poets bij je thuis zal je eeuwig dankbaar zijn :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je voor deze tip
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoordman ik heb ook pakket lak op waterbasis gebruikt, maar vind het geweldig!!
Het was wel onbehandeld hout, dus er zat nog niets onder.
Zeer groot voordeel is de lucht, je ruikt het wel, maar is niet te vergelijken met de stank van gewone lak, die ook nog eens erg ongezond/gevaarlijk is. Als je aan de ene kant van de kamer begint, dan is die al droog als je aan het andere eind bent, is ook niet schadelijk voor vissen.
Je hebt inderdaad geen keus! Schuren die handel! En ik zou daarna ipv lakken, de vloer Oliën, dan krijg je echt een prachtige vloer, die je makkelijk kunt bijhouden.