Hoe boor ik een gat zonder krater?

Als ik een gat in een binnenmuur boor, ontstaat vaak een krater.

Van buiten naar binnen ziet de muur er zo uit:
--  Een hard laagje.
--  Een gruislaag. Kan ik met mijn nagels wegkrabben als de harde buitenste laag eenmaal weg is.
--  Een harde, wittige laag.

Het probleem is de gruislaag. Boor ik daar doorheen, dan ontstaat een soort krater, waarbij soms brokjes afbreken die slechts door de hardere buitenste laag bij elkaar worden gehouden.

Hoe boor ik een "net" gat, zonder krater?

14 jaar geleden
in: Interieur
47.2K

Het beste antwoord

Zoals hierboven beschreven, eerst afplakken met tape, met een kleine betonboor 4mm. eerst voorboren (als de muur gestuct is eerst zonder klopfunctie tot je op het beton zit) en dan maar boren! Vervolgens hetzelfde met een boor met de gewenste diameter. Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed antwoord +1
Cryofiel
14 jaar geleden
Beste Antwoord vanwege de toevoeging van het voorboren. Met het antwoord van beerg als nipte tweede.

Andere antwoorden (6)

Helemaal voorkomen lukt niet, maar wat wel helpt:
- Schilderstape op de plek plakken waar je gaat boren
- Goede sterke machine gebruiken, die ook met een laag toerental de muur al in gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken het probleem. Heb zelf ook rotmuren.
Ik hang zo weinig mogelijk op.
Ik gebruik zoveel mogelijk betonhaken.
Als ik dan tóch moet boren beperk ik de schade door de plek eerst af te plakken met een paar lagen plakband.
Dat houdt de boel een beetje bij elkaar.
Na het boren voorzichtig weghalen, anders gaat het alsnog mis.
Maar zulke mooie gaten als ze in de doe-het-zelf tv programma's boren zal je niet krijgen.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals Cantare zegt: Goed afplakken en.., als het even kan het klopmachanisme uitzetten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad voorbereiden met schilderstape. Vervolgens dien je een goede steen/betonboren te gebruiken, dit is belangrijk! Je gaat eerst een kleiner gaatje (voor)boren. Duw niet te hard op de machine: Als je een goed boortje gebruikt "vreet" izichzelf erin. Eemaal op gewenste diepte ga je over op het gebruik van grotere boortjes. Dus, gebruik goede boortjes en niet teveel kracht of te drukken op de machine! Suc6 !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je kan doen om het afbrokkelen van binnenuit te voorkomen is.

1. Plak de muur af met schilderstape (niet te hoge plakkracht gebruiken anders trek je de stuclaag alsnog kapot)
2. Boor een gaatje ALLEEN door de stuclaag.
3. Injecteer door dat gaatje fixeermiddel (voor zanderige ondergronden)
4. Wachten tot dit gedroogd is.
5. Stukje verder boren.
6. Als het weer brokkelt stap 3 t/m 5 herhalen.

Ik gebruik hiervoor altijd Caparol Tiefgrund TB. Het stinkt enorm en is pisdun maar werkt perfect. Het verlijmd de losse korrels tot een prop in je muur.

Verkrijgbaar bij de prof. verfgroothandel.

Caparol Tiefgrund TB
Transparant, oplosmiddelhoudend voorstrijkmiddel voor binnen en buiten op gipsoppervlakken, voor het verstevigen van oude, zanderige pleisters enz. Niet geschikt op polystryreenplaten of polystyreenhoudende pleisters.

* alkaliresistent
* absorberend
* waterdampdoorlatend
* dringt diep in de ondergrond

Toegevoegd na 20 minuten:
Geen garantie dat t werkt trouwens, wel een erg grote kans, en je moet wel ook uitkijken met wat er op de muur zit, vanwege de oplosmiddelen in dit product. Je behang zou er dan af kunnen vallen of verkleuren ofzo :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
al die oplossingen klinken zo ingewikkeld, dat ik lekker zou kiezen voor montagekit om iets op te hangen.