Ga je naar DE wc, of ga je naar HET wc?

Gebruik van lidwoorden wordt niet altijd juist toegepast. Mannelijk, vrouwelijk, onzijdig en meervoud bepalen het lidwoord.
Moet het dan niet zijn: "Ik ga naar het w.c.?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
9K

Het beste antwoord

Officieel is het lidwoord afgeleid van de volledige woorden, in dit geval dus water closet, het is HET closet dus in theorie is het dus HET wc. DE wc is echter zo ingeburgerd dat het opgevat wordt als de juiste spelling. Niet over zueren, gewoon de rest volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+10

Andere antwoorden (9)

' het ' watercloset lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is HET toilet en DE wc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga in elk geval naar de wc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het toilet
De wc
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is :HET closet , maar in de spreektaal allang niet meer maar officieel wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoezo min 1?? het is HET CLOSET niet DE closet... dus is het HET WATER CLOSET... maar niet in de volksmond.
Ik ga nie naar DE WC ,ben net geweest!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HET toilet of DE w.c. lijkt me. Waarschijnlijk is dit dialectafhankelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de meeste mensen zeggen...ik ga of ik moet even naar de wc.
ik hoor nooit...ik ga even naar het wc..

Toegevoegd na 56 seconden:
alleen als je moet en je bent ergens te gast dan zeg je;waar is het toilet?