Hoeveel moet een hygrometer aangeven als er een normaal vocht gehalte in huis is ?

Mijn Hygrometer geeft 70% vocht aan in de woning..

We wonen in een oude woning, en dan heb je last van vocht...
Wat is eigenlijk een normale waarde voor in huis?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
6.8K

Antwoorden (3)

normaal ligt de vochtigheid tussen de 40 en 60%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou..dan is die bij mij wel hoog..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nou die hygrometer uit het raam gooit, maak je je geen zorgen om zaken waar je je geen zorgen om zou moeten maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Bliets, dat doen struisvogels ook: gewoon kop in het zand. Als je het niet ziet, is het er niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bliets!!!! waar gaat je reactie over??
ik maak me geen zorgen hoor!!
bij mij is alles heel vochtig binnen en dan stel ik daar een dood normale vraag op, waar ik een doodnormaal antwoord op wil..
ik hoef niets uit de raam te gooien...
Een normale waarde is tussen de 30 en 40%. Omdat het nu buiten zo droog is is 70% wel erg hoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correctie op mijn antwoord: het moet zijn tussen 40 en 50%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Binnen bedraagt de luchtvochtigheidsgraad meestal 40 - 60%. In een geventileerde ruimte kan de vochtigheid afhankelijk van de weersomstandigheden en eventuele verwarming echter ook binnenshuis enkele tientallen procenten afwijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Monaliza: Ja er kan een afwijking van enkele tientallen procenten inzitten. Maar omdat de luchtvochtigheid nu buiten heel laag is, is 70% binnen nu juist superhoog. Ik vraag me af hoe hoog die dan is op een vochtige zomerdag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
buiten varieert de vochtigheid natuurlijk altijd, net als de temperatuur. waardoor het binnen op den duur ook kan veranderen. normaal geeft aan waarmee een mens zich het prettigst voelt en dat is tussen de 40 en 60 % net als bij de temperatuur dit rond de 20 of 21 graden is. maar dat wil niet zeggen dat het met meer of minder vochtigheid niet goed is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou heeft t de laatste tijd flink veel geregend en mijn muren zijn van bergstenen en die zijn nu echt verzadigd.. Ik heb zoveel vocht binnen dat mijn muren gaan schimmelen...
Correctie: Bij lage buitentemperaturen heb je een laag absoluut vochtgehalte (g/kg droge lucht). Omdat echter koude lucht weinig waterdamp kan bevatten resulteert dit niet per se in een lage of hoge relatieve vochtigheid (in %). Doordat de lucht in huis opwarmt resulteert dit in een lage relatieve vochtigheid maar blijft de absolute vochtigheid (nagenoeg) gelijk. Zie voor meer informatie het Mollier-diagram.