Is logica in bewegwijzering belangrijker dan vormgeving?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur

Antwoorden (5)

Ja,liever gewoon een houten paal met een pijl dan een designwegwijzer waar ik HBO voor nodig heb om te snappen of ik rechts of links moet
anneliez
12 jaar geleden
walter
12 jaar geleden
Precies. Bewegwijzering moet in 1 oogopslag te begrijpen zijn. Vormgeving is enkel van belang om het bord goed op te laten vallen en te zorgen dat het niet verward kan worden met een ander bord.
Soms kan vormgeving zorgen voor een sneller begrip. Neem het bord van de NS. Je ziet en begrijpt direct dat hier sprake is van een dubbele treinrail en verwijst naar een station. Zo zijn er veel meer voorbeelden waarbij het symbool duidelijker is dan een pijl met opschrift.
Ivana
12 jaar geleden
Weet niet of het een gebouw met verdiepingen is: dan is de logica die in ziekenhuizen gebruikt wordt erg handig.
1= 1e verdieping.
2= 2e verdieping enz.

Kleuren werken ook altijd goed.

Persoonlijk zou ik logica en vormgeving combineren.

Bijvoorbeeld: 1e verdieping, rode ster linksaf.
1e verdieping, blauwe ster rechtsaf.

Zo kun je op allerlei manieren combineren.

Is het bewegwijzering voor buiten:
Hou het kort maar krachtig: Naam en een pijltje: links, rechts of rechtdoor.
De pijltjes zou je dan wel een kleur kunnen geven.
Alle pijltjes: Rechts: Rood.
Zo voor alle richtingen een pijl.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vormgeving is heel belangrijk om een bord zodanig duidelijk te maken dat deze voor iedereen in één oogopslag duidelijk is.

Overal om je heen wordt vormgeving toegepast, maar dat beseffen veel mensen niet. En dat is maar goed ook, want dan is het GOED vormgegeven.

Vormgeving van bewegwijzering staat dus niet voor 'ingewikkeld design'. Ook, of juist?, in bewegwijzering ligt de uitdaging in vormgeven. Waar trekt je oog naar, wat is praktisch, hoe zijn de verhoudingen. Dát is vormgeving.

Voor mij, is vormgeving dus wat de vraagsteller bedoeld met 'logica', en zijn dat dus geen twee aparte dingen.

Toeval wil, dat Nederlanders hier ook erg goed in zijn. Zelfs op internationale vliegvelden worden Nederlandse vormgevers ingezet om een complete bewegwijzering aan te brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vormgeving zal wel het belangrijkste zijn .
Waarom ? Weinig mensen die kunnen redeneren !!
Dus met logica haal je niet veel uit .