Hoe voorkom ik vocht aan binnenkant ramen (aluminium frame met thermopane glas)

Ondanks dat ik geïsoleerde ramen heb is er altijd condens aan de binnenkant en in de glijgootjes. Er zitten wel gaatjes in het aluminium frame, maar die zijn niet doorgeboord door het houten kozijn.Moet dat wel of is er iets anders te doen om de condens te verhelpen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
11.2K

Het beste antwoord

Het aluminium vormt een z.g.n. koude brug met buiten.
Het neemt dus de koude buitenlucht mee naar binnen , hierdoor onstaat er condens aan de binnen kant op plaatsen van het alluminium.
Helaas is hier weinig aan te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Waarom nou die minnetjes? In principe ontstaat condens zo.
Alleen heb je met een hoge luchtvochtigheid meer condens, dus daar kan je wat aan proberen te doen...

Andere antwoorden (2)

Het kan bijna niet missen, je hebt een probleem met een tekort aan ventilatie.
Bij supergoed geïsoleerde huizen en te weinig ventilatie krijg je ernstige problemen op den duur.

Dagelijks produceren jij, je huisgenoten, huisdieren en planten vele liters vocht. Daarnaast breng je flinke hoeveelheden waterdamp de lucht in door activiteiten als douchen, afwassen en het drogen van de was. Al dit water in de warme binnenlucht kan op koude oppervlakken tot waterdruppeltjes condenseren. Dit kan materialen op de lange duur doen roesten en rotten en verf doen afbladderen.

Bovendien zijn vochtige omstandigheden gunstig voor de groei van schimmels en mijten —organismen waar behoorlijk wat mensen allergisch voor zijn. Ook het ophopen van de CO2 die we uitademen, kookluchtjes, rook en andere stoffen is niet goed voor onze gezondheid. Een te vochtig huis is kil, muf en ongezond. En het kost nog eens meer energie om het te verwarmen ook. Ideaal is als de luchtvochtigheid in je woning ergens tussen de veertig en zestig procent ligt.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lol ; wie volgt ??
Ventileren ! Een probleem met veel moderne huizen - en eigenlijk ook vooral met huizen die nog eens extra goed geisoleerd zijn NA de bouw, is dat ze soms TE goed dicht zitten. Dat houdt de warmte dan wel lekker binnen, maar ook het vocht, en vocht komt gewoon uit mensen en menselijke activiteiten (koken, wassen) en kan dus nergens heen. Ook ‘s avonds toch maar ergens een kiertje , en liefst de hele dag minimaal op één plek de ruimte ventileren of mechanische ventilatie aan laten leggen. Je kunt ook vochtvreters gebruiken, maar die zijn vaak erg slecht voor het milieu, en met een raampje open haal je ook nog een beetje frisse lucht in huis, wat beslist geen kwaad kan, want erg schoon is de binnenlucht in een bewoond huis al snel niet meer.

Bovendien stook je je met die vochtige lucht te pletter, maar blijft het kil aanvoelen door de hoge luchtvochtigheid. Open dus, die ramen !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Goed zo! Mét bron! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk hadden we elkáárs antwoord moeten quoten he ? Dan valt het niet zo op.....