Wat zijn makkelijk te onderhouden huiskamer planten? En hoe verzorg je ze?

Tot nu toe is het me alleen gelukt een cactus in leven te houden. Alle tips zijn welkom!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
1.2K

Antwoorden (7)

de sanseveria of vrouwentong is een supermakkelijke plant.
hij werd een tijdje als oubollig gezien, maar is bezig met een come-back.
een wekelijkse scheut water volstaat, en vergeet je het een keer, dan is dat ook geen ramp.
12 jaar geleden
Orchideeën zijn ook makkelijk te verzorgen, die hoeven maar 1x op de 10 dagen ongeveer water. Meestal zitten ze in een doorzichtige plastic pot. Zolang je in die pot kunt zien dat er ook maar iets van vocht in zit hoeven ze geen water. Als het tijd is om water te geven zet ze dan in een bak met lauwwarm water voor ongeveer 5 min. daarna goed laten uitlekken en ze kunnen er weer bijna 2 weken tegen aan. Als de bloemen uitgebloeid zijn en de stengel goed groen is moet je deze laten zitten en niet afknippen daar komen dan binnen een maand of 2 weer nieuwe bloemen aan die dan vervolgens weer zeker 2 maanden bloeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb een serie planten gevonden met een " easy care " label . je kunt ze kopen bij een goede bloemist of tuincentrum. echt iets voor mensen zoals jij en ik!! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lidcactussen moeten dan ook wel lukken. Grote truc: na de zomer een tijdje verwaarlozen, dan ineens zien dat de blaadjes beginnen te verschrompelen, oeps, gauw een scheutje water, week erna nog een klein beetje - hé! Bloemknoppen!
Verder heb ik vetplanten die het goed volhouden, een yucca is ook vrijwel onverwoestbaar, en dracaena's (vooral de marginata's, zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dracaena_marginata ) houden het ook lang vol. Verwaarloos je ze, dan gaan ze kwijnen, laten wat blad vallen, maar als je ze weer water geeft maken ze net zo vrolijk nieuw blad. Ook de Chlorophytum comosum 'Variegatum' oftewel 'studentenplant' (!) kan veel hebben, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Chlorophytum
Elke plant heeft natuurlijk wel een grens. Langdurige volstrekte droogte overleeft bijna geen enkele plant. Verpot je ze helemaal nooit, dan blijven ze een beetje kwijnen. Verpot je ze - zoals ik - eens per zoveel jaar, dan verbazen ze je door ineens dankbaar enorm te gaan groeien.
En bedenk: een plant heeft licht nodig, maar niet elke plant kan tegen volle zon. Hier staat alles op de vensterbank, pal op het zuiden, en dus in de zon, behalve de Monstera (de gatenplant).
Als je planten wilt kopen, moet je dus wel weten waar je ze neer gaat zetten (is er voldoende licht? Komen ze de hele dag in de zon te staan, of alleen in de ochtend/avond? In het eerste geval moeten ze daar wel tegen kunnen.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je, net als ik iedere plant vermoord die zogenaamd heel "gemakkelijk" zijn: de Zamioculcas, de Aloë Vera en de Philodendron zijn ontzettend vergevingsgezind voor "baasjes" die niet al te trouw zijn met de gieter...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle tips zijn welkom,nou wat denk jij van hele
mooie neppers, in elk tuincentrum te koop.
Ze zijn echt niet van echt te onderschrijden,
je kan zelfs 4 maanden met vakantie.
Ik zou zeggen,doen.
burgos
12 jaar geleden
Allerlei soorten vetplanten doen het altijd erg goed en hebben weinig onderhoud nodig.