Ik krijg mijn kledingkast maar niet op orde. Wie heeft een tip?

Mijn kledingkast is vaak een zootje. Ik krijg er geen syteem in. Zeker als ik op zoek ben naar een bepaald shirt en de stapeltjes weer omver trek. Hoe kan ik meer orde aanbrengen in mijn kledingkast?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
2.1K

Het beste antwoord

Ik heb van die zakken gekocht die je vaccuum kunt zuigen met de stofzuiger. Daar gaan na de winter de truien en jassen in, en na de zomer de zomerkleertjes.

Dan heb ik een hangkast en een legkast:

In de hangkast hangen de diverse 'soorten' kleding netjes bij elkaar: overhemden, truien, nette kleding, spijkerbroeken en andere broeken.

In de legkast liggen de kleren ook naar 'soort' in stapeltjes: nette shirts met lange mouw, nette shirts met korte mouw, oude (huis) shirts, joggingbroeken.

Dan nog een mand met sokken, een mand met onderbroeken en een mand met riemen en dergelijke.

Je kunt je kast nooit helemaal netjes houden als je er niet zo eens in het halfjaar even doorheen gaat:
Kleren die je een jaar niet of nauwelijks gedragen hebt moet je wegdoen! (niet weggooien maar in de klerenbak)
Wissel de seizoenszakken om, en maak weer even nieuwe nette stapeltjes.

Het kost even wat tijd en gewoontevorming, maar je hebt er echt plezier van, en het is lekker om naar zo'n opgeruimde kast te kijken. Bovendien is het heerlijk om niet meer steeds overal naar te moeten zoeken.

Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral dat laatste stukje +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er waren veel goede antwoorden, maar ik kies de jouwe vanwege je extra tip om zakken te kopen die je vacuum kunt zuigen.

Andere antwoorden (7)

Zoals in het leger: Alle kleren zowieso gevouwen in de kast hebben, behalve gestreken shirts, jasjes. Dus als je een trui terug in de gkast gooit: Eerst opvouwen, en dan op de stapel truien leggen.

Dan stapeltjes: Witte shirts / gekleurde shirts. Lade met sokken / ondergoed. Als je een shirt uit het midden wilt hebben: Haal het stapeltje erboven er af. Pak het shirt. Leg de stapel teurg.

je zult zien. De kast blijft een stuk netter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hou in ieder geval de seizoenen gescheiden!

Leg zomerkleding weg, was de zomerkleding en vouw het netjes op. Berg het op in een plastic krat en zet die krat onder je bed of in een andere kast.

Maak 3 verschillende stapeltjes met kleding die niet hoeft te hangen. 1 voor basic shirtjes, die je ergens onder kan dragen. 1 voor hemdjes. 1 voor de truien/shirtjes. Zo is het niet 1 grote stapel met alles door elkaar.

Hang verder alles wat moet hangen, zoals jurkjes/blouses e.d, op kleur in je kast. zwart/grijs/wit bij elkaar en aan de andere kant de kleuren.

Zo is het behoorlijk overzichtelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf heb ik hetvolgende systeem en dat werkt goed, mits je het consequent toepast. Ik leg witte hemdjes bij elkar, gekleurde t-shirtjes, ondergoed enz. Verder hang ik veel op en dan de shirtjes met korte mouw bijelkaar en op kleur en motief (streep, bloemetjes, enz). Blouses met korte mouw bij elkaar, lange mouw. Tunieken, vesten, enz.
Het komt er in het kort op neer dat je zoveel mogelijk dezelfde kledingstukken bij elkaar hangt of legt en indien nodig op kleur en&of motief.
Klink misschien ingewikkeld, maar is het niet echt en het resultaat is heel overzichtelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ,de kunst is om het ook weer op kleur op te bergen na de was .zo houd je overzichtelijk.+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, gewoon consequent bijhouden en dat kost niet meer tijd als alles er gewoon maar lukraak bijproppen :-)
Toevallig heb ik gisteren de klus weer eens aangepakt.....
Wat ik altijd heel moeilijk vind, is dingen wegdoen - er zijn blouses die ik al 25 jaar heb....Maar ik heb de illusie dat ik ooit weer in maat 36 zal passen, gisteren definitief vaarwel gezegd, en alles wat te klein of meer dan 3 seizoenen niet gedragen is, weggedaan.
Nu heb ik : stapeltje topjes, stapeltje t-shirts korte mouw, en lange mouw, blouses korte en blouses lange mouw, dunne truien, dikke truien, thuis-kleren (fleecetruien en zo), en er hangen apart 'nette' kleren en broeken, en apart jeans.
Het lijkt weer heel wat : heb me voorgenomen het nu eens een tijdje netjes te houden....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Och ja, dat ken ik, ééns kan ik het weer aan, misschien!!
Niet dus, wij hebben laatst ook grote schoonmaak in de kast gehad. Zoveel weggedaan, ruimt zo lekker op +1
Ik sorteer eerst op dikke truien, daarna dunne shirtjes met lange mouwen. T-shirts korte mouw en dan topjes. Zo weet ik precies wat een wit shirt is met lange mouw, korte mouw of een topje.
Blousen die hangen bij en de rest in de ligkast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn dochter zei eens tegen me, mam leg je nog steeds de liniaal er langs ? Hihihih... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol, heb de van mijzelf er zo altijd keurig bijliggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja , ik ook, vandaar die lineaal :)
best easy, zolang je de structuur eenmaal erin hebt en het ook bijhoudt ;)

1) Winter/zomer kleding gescheiden houden.
Topjes,3/4 broeken, korte broeken etc. in de winter in een andere kast leggen / opbergen. Doet wonderen. Ook vice versa en dus ook omgekeerd.

2) Maak verschillende stapels.
Bijvoorbeeld een stapel met t-shirts, een stapel met shirts met lange mouwen (indien niet opgehangen). Maak ook een stapel met shirts die je niet zo vaak draagt, bijvoorbeeld die je alleen maar draagt bij vieze arbeid, zoals verven.

3) Gebruik je lades nuttig.
Bijvoorbeeld door daar je sokken in te stouwen, maar je kan je lades bijvoorbeeld ook gebruiken voor ondergoed (tip: houdt bh's en onderbroeken wel gescheiden), zwembroeken en bikini's, shawls en maillots/panty's.

4) Gebruik categorieën.
Hang in je kast dingen op volgorde. Bijvoorbeeld je jeans helemaal rechts, dan je vesten, dan truien, overhemden en helemaal links avondkleding.

5) Gebruik mandjes.
Indien je geen lade meer overhoudt om je ondergoed te scheiden, neem mandjes. Deze kleine mandjes kunnen niet alleen gevuld worden met kleding, maar staan ook nog eens sfeervol wanneer je de kast open trekt. Niet te veel mandjes natuurlijk, want dan is het alsnog een rotzooi. Ik zelf heb bijvoorbeeld aparte manden in mn kast voor mijn bh's, strings en hipsters. Makkelijk als ik 's morgens haast heb :)

6) Mest eens per half jaar je kast uit.
Als het seizoen is afgelopen en je gaat weer je andere garderobe in je kast hangen, gooi gelijk weg wat je niet meer aan kan/ niet meer draagt. Nou ja, weg gooien is ook zo zonder. Schenk het aan je kleine neefje/ nichtje of het Leger des heils. Die hebben er vast nog wel een nuttige bestemming voor.

Hopelijk heb je hier wat aan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kleding altijd netjes gevouwen in de kast leggen. Mandjes voor ondergoed en sokken. En wanneer je dan toch de kast gaat uitruimen, gooi geen kleding weg, maar maak er het Leger Des Heils blij mee.