Wanneer is iets "design" ?

Ben op zoek naar een lamp op marktplaats, kom nogal vaak de term design tegen, wanneer is iets design? En hoort daar ook altijd een hogere prijs bij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
7.6K

Het beste antwoord

Alles is natuurlijk ooit een keer ontworpen, dus op zich zegt het niks. Alleen wat wij design noemen, is in de regel ene ontwerp van een bekende ontwerper of kunstenaar. Dan heet het ineens design, kost een hoop meer en - vrij belangrijk - is in een beduidend kleinere oplage gemaakt.
Design van Ikea is dus eigenlijk al per definitie bullsh*t, net als design van de Gamma.

Overigens noemen mensen ook vaak dingen design als ze qua ontwerp echt signifikant afwijken van de basisvorm. Dat hoeft het dan natuurlijk niet altijd te ZIJN (denk aan de bloempotten in de vorm van een hoofd of een zwaan die in de jaren 70 erg in waren), maar als het om wat abstracte en vloeiende of juist heel hoekige vormen gaat, zijn mensen snel geneigd het 'design' te noemen. Die zijn vaak voor een redelijk prijsje nog wel te vinden.

Uiteindelijk is het natuurlijk allemaal kouwe kak; je hele keuken inrichten met de onmogelijke prullen van Alessi ofzo. Je vind iets mooi of je vind iets niet mooi, en of er dan een handtekening van een beroemde ontwerper op staat, zou niks uit mogen maken. Wat dat betreft hebben Ikea en Hema enzo echt wel leuke ' design-spulletjes' .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (9)

Design wilalleen maar zeggen ontwerp,dus is alles wat ontworpen is design. Het schijnt dat sommige ontwerpen wat meer design zijn dan andere en dat er dus ook een hogere prijs voor wordt betaald/gevraagd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals aangegeven betekend "design" gewoon vormgeving. Dus als je deze betekenis in je achterhoofd neemt dan is alles wat je om je heen ziet design.

Wat je echter ziet dat het binnen bepaalde kringen en vormgeving wordt toegepast waardoor het een andere dimensie krijgt en waar men dan vaak weer een prijskaartje aanhangt.

Als jij echter je salontafel design vindt dan is dit dus ook zo. En wat de één design noemt vindt de ander weer afgrijselijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat geproduceerd wordt is ooit ontworpen en daarmee 'design'.
Met design wordt aangegeven dat iets meer zal kosten dan het waard is, het is ook volgens de laatste mode en dus na een half jaar ouderwets.
Tijdloze mooie ontwerpen zijn nooit 'design', die zijn gewoon ontworpen en daar hoor je nooit wat over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Nelly3;

Zodra de vorm het heeft gewonnen van de functie en het prijskaartje de aanschaf voor normale zielen onmogelijk maakt kun je er donder op zeggen dat er sprake is van 'design'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Design is iets als kunst, als je er niets bij voelt zal je het nooit begrijpen.

Niet alles is design. Design is vernieuwend, gemaakt met passie en een gevoel. Een idee, een idealistische blik. Bovenal is design tijdloos!

Neem bijvoorbeeld de stoel "barcelona", dat is echt design. Google maar eens op barcelona chair. Vaak gekopieerd, maar nooit straalt het de passie van de ontwerper uit.

De term design geeft indirect aan dat iets duur is, daarom noemen we gauw iets "design".

Een ander voorbeeld, servies is servies. Maar het servies van Iittala (bijv. bijenkorf) is design, al 50 jaar hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Design is iets dat voornamelijk door snobs gekocht wordt omdat het wordt aangeprezen als design.

Hoe meer welvaart, hoe meer het 'not done' is om een normaal bankstel, normaal servies en normale bloemenvaas in huis te hebben. Alles moet design zijn, omdat anders de buren denken dat je niet voldoende verdient.

De kreet 'design' is hierdoor verschrikkelijk aan inflatie onderhevig, en als zodanig is het antwoord op jouw vraag echt een momentopname.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of omdat design gewoon mooi is en je het kan veroorloven. Ik koop design omdat ik niet van troep hou, ben ook tegen het throwawayism! Inflatie of niet, ik koop liever niets dan goedkope troep!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom hebben we nu ook design van de Gamma :lol:
Maar Lotus, ik ben niet met je eens dat alles wat geen design is, meteen goedkope troep is.
itsme
14 jaar geleden
@Lotus: mooi is een heel subjectief begrip. En design is helemaal niet hetzelfde als mooi. Design is status.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Letterlijk inderdaad 'ontwerp',
maar als de vorm naast de directe functionele eisen ook beïnvloed wordt door estetische zaken, dan is er sprake van wat we design noemen.

Met andere woorden, naast de goed ingevulde functionele eisen mag het ook nog gewoon domweg mooi zijn.

Dat dan mensen er meer voor over hebben om het te hebben is ook waar. Maar is dat slecht? ik denk van niet.
Als je geen geld over hebt voor 'domweg mooi' of het niet mooi vindt, dan koop je iets functioneels voor veel minder. Ook goed:)

Per persoon zal het ook verschillen voor welke spullen je design belangrijk vindt en welke niet.

Sommige tuinlieden willen zelfs een design-schop om te scheppen:) anderen geven daar niks om. Etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets wat te duur is in vergelijking met wat je er voor krijgt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kreet 'design' pretendeert dat het de status van 'half kunst, half gebruiksobject' heeft.
Naar mijn mening is het gewoon een stijl van ontwerp, ooit ingezet door B&O met de geluidsapparatuur en daarna door anderen geadapteerd. Inderdaad, als iets mooi ontworpen is en nog steeds functioneel, dan mag het prijskaartje daar op aangepast zijn. Het probleem is dat tegenwoordig allerlei rommel die 'anders' is vormgegeven ook 'design' als predikaat meekrijgt, waarmee de waarde van dit begrip is afgenomen.