1. Serre: aangebouwd stuk kamer met glas. Gesloten en eventueel ook met (schuif-)deuren af te sluiten van de 'binnen'-kamer.
2. Veranda: heeft meer weg van een kruising tussen een terras en een balkon.
3. Orangerie is vooral bedoelt voor de planten. Om buiten het tuinseizoen planten te laten overwinteren, dan wel aldaar bloeiende planten te houden. Een soort van theekamer-kas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Veranda is aan de voorkant van je huis, wel overdekt maar verder open, hoofdzakelijk van hout en iets verhoogd, serre is aan de achterkant van je huis, geheel gesloten maar kan wel open richting tuin, meerendeels van glas, en een orangerie staat (dacht ik) los van je huis en heeft verder veel dezelfde eigenschappen als een serre.

Toegevoegd na 50 minuten:
Hm.. ik zie dat de antwoorden nogal verschillen. Daarom even wat afbeeldingen om nader toe te lichten wat ik bedoelde.

Toegevoegd na 51 minuten:
Ik kan maar 2 afbeeldingen toevoegen.
In de bronvermelding nog een afbeelding van mijn 'visie' op de orangerie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De beschrijving van de veranda (van hout en open) en van de serre (gesloten en van glas) is goed. Maar beide kunnen aan de voor- zij- of achterkant van het huis zijn. De plek is staat niet vast.
Bij Siska lees ik dat de Vlamingen het juist andersom benoemen!
Een veranda is een soort bijkomende kamer met veel lichtinval die je tegen je huis aan bouwt. Veranda’s zijn volledig afgesloten door glazen panelen binnen een omlijsting in horizontale en verticale profielen. In de winter en in de tussenseizoenen combineert een veranda het beste van binnen en buiten: je kan genieten van een weids uitzicht op je tuin terwijl je warm en behaaglijk binnen zit. In België wordt een veranda achteraan het huis gebouwd.

Een Orangerie komt oorspronkelijk uit de 17e eeuw, en werd gebruikt om te pronken met exotische bomen en planten. Een orangerie werd dan ook vaak met veel glas gemaakt en stond vaak midden in een tuin. Tegenwoordig worden Orangerieën aan het huis gebouwd voor meer ruimte en meer licht in het huis en gelijken ze sterk op en veranda.

Een serre is een aanbouw op de begane grond aan een woning, soms vrijstaand, dat grotendeels uit glas bestaat.
Door de stralingswarmte van de zon kan de temperatuur snel oplopen, waardoor de serre een aangenaam vertrek wordt. Om dit effect optimaal te benutten worden serres vaak aan de zuidzijde van een huis gebouwd. Een serre wordt ook wel wintertuin genoemd, vooral als deze voor de winteropslag van kuipplanten wordt gebruikt. Een kleine uitbouw aan de zitkamer wordt ook wel serre genoemd.

In Vlaanderen bedoelt men met serre, wat men in Nederland met (verwarmde) kas benoemt. Wat Nederlanders een serre noemen, heet in Vlaanderen een veranda.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig, er is inderdaad verschil tussen Nederland en België!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-1
Mijn Limburgse buurvrouw noemde haar serre consekwent "de veranda". Ik denk bij een veranda meer aan een "balcon op de begane grond" bij de voordeur zoals je dat veel in de voormalige Engelse koloniën ziet.