Hoe kan het dat sommige kaarsen krom trekken als je ze aansteekt en andere weer niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
5.7K
j5m
12 jaar geleden
EEn goede kwaliteit kaars heeft dit euvel niet b.v. Gouda kaarsen of Bolsius.

Het beste antwoord

De meest voorkomende reden waarom bepaalde kaarsen krom trekken zit hem in de grondstoffen en de manier van vervaardigen van de kaars.

Machinaal gemaakte kaarsen worden bijvoorbeeld onder hoge druk vanuit kleine deeltjes tot één kaars geperst. Daarbij worden vaak ook grondstoffen gebruikt van mindere kwaliteit. De gevolgen daarvan zijn dat de kaars ten eerste sneller op brandt en ten tweede onregelmatig kan branden en daarbij dus krom trekken van de hitte die daarbij ontstaat.

Indien je bijvoorbeeld kaarsen koopt die op ambachtelijk wijze zijn gemaakt, vaak met de hand gegoten, loop je de kans veel minder. Vaak worden aan deze kaarsen ook betere grondstoffen toegevoegd zoals stearine. Stearine zorgt er namelijk voor dat een kaars regelmatig brandt en langer mee gaat doordat de kaars sterker en steviger wordt.

Indien je dus goede kaarsen zoekt en van goede kwaliteit zou ik je handgemaakte kaarsen aanraden. Wij kopen die ook altijd en zijn zeer tevreden daarover. Het kost wel wat meer maar ze gaan wel veel langer mee. Voor ons dus nimmer kaarsen van bijvoorbeeld de Xenos of blokker.

Indien je nog een winkel zoekt waar wij de laatste keer naar tevredenheid kaarsen hebben gekocht kan ik je verwijzen naar http://www.kaarswinkel.nl of
naar www.pieternels.nl.

Succes in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Meestal trekt een kaars krom door warmte vanaf de zijkant.

Die warmte kan bijvoorbeeld afkomstig zijn van de verwarming, van een kachel, of van een andere (lagere) kaars die er naast staat.

Ik vermoed daarom dat in jouw geval de ene kaars dichter bij een warmtebron staat dan de andere kaars.

Verder kan het natuurlijk afhangen van de soort kaars en van de dikte van de kaars.
12 jaar geleden
Goede kaarsen worden gemaakt door de lont te dompelen in kaarsvet en het er telkens weer uit te halen zodat de buitenkant stolt zodat het steeds groter wordt. Goedkope kaarsen worden geperst en hebben niet die verfijnde structuur. Vandaar dat ze kunnen kromtrekken door zwakke plekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een brandende kaars genereert warmte. Als kaarsen te dicht bij elkaar staan, kan er erg veel warmte ontstaan, waardoor de kaarsen smelten of krom trekken. We raden u aan de kaarsen op voldoende afstand van elkaar te plaatsen: een afstand van ongeveer 10 cm is het minimum.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.goudakaarsen.nl/NL/Veelgestelde-vragen-over-het-branden-van-kaarsen.asp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goedkope parafine kaarsen trekken krom bij het minste of geringste. De goede stearinekaarsen (b.v. Goudakaarsen) blijven keurig recht.
Ivana