Momenteel zie ik veel reclame voor LED-verlichting.

Daar wordt dan een vergelijking bij gemaakt in energieverbruik tussen dit soort lampen en "normale" gloeilampen.

Aangezien zowat mijn hele huis al is voorzien van spaarlampen, ben ik benieuwd wat daar de eventuele besparing zal opleveren.
Hier kan ik echter niets over vinden.
Iemand een goed antwoord of goede link?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur

Het beste antwoord

Op de site van Milieu Centraal staat dat een spaarlamp van 10 Watt ca.3000-15.000 branduren meegaat en de elektriciteits kosten ervan zijn per jaar 2.60 Euro
Een led lamp van 4 Watt; 35.000-50.000 branduren en de kosten 1.05 Euro per jaar. Zal dan toch wel wat schelen.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kijk maar eens op de site van AH, die heeft nogal wat info over led lampen. Wat ik zie is dat ze b-e-l-a-c-h-e-l-i-j-k duur zijn. En wat ik ook vreemd vind, is dat we eerst allemaal over moesten gaan naar de spaarlamp, maar dat ze het daar niet meer over hebben. Out of the blue moeten we nu van de HH overheid ledlampen kopen. Nou, ik ga lekker nog een oaar jaar wachten. Totdat ze veel goedkoper zijn (dan bespaar ik lekker) en totdat ze fijner licht geven dan het type tl-buis licht, waar ik niet goed in uit kom. Ik ben véél knapper bij een ouderwets gloeilampje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ze zijn inderdaad belachelijk duur zeg.
Wij hebben van de postcodeloterij een cadeaubon gekregen van €25,99 , voor een led-lamp van 6 watt, op te halen bij een AH.
Voor die prijs ga je toch geen lampen vervangen !!
Ik moet ook nog zien wat voor licht ze geven in de huiskamer, anders gaat ie de wc op :-) Leuk; 'ik ben veel knapper bij een ouderwets lampje'
Daarvoor een +1
rendement van een gloeilamp 5% licht 12%warmte 83%infra rood licht
rendement van een hdn lamp 33%licht 17 % warmte 50 % infra rood licht
rendement van hoogste kwalliteit led lamp 15 % licht 85 % warmte , waarbij hier de warmte ontstaat aan de achterzijde ,waar je er verder geen profijit van hebt.
het ir licht van de eerste 2 is de behaaglijke straling die je voelt als je bij zon lamp in de buurt zit.