Enkel glas beslaat als het buiten kouder is. Bij dubbel glas is dat over. Maar waar blijft dan dat vocht; wat dus blijkbaar toch in je huis zit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
4.7K

Antwoorden (3)

Wat je op je ramen ziet, is condens. Dat komt door de temperatuurverschillen tussen binnen en buiten. Het vocht aan de binnenkant van je ramen verdampt en zit dan inderdaad in je huis, tenzij je je raam opendoet.
Overigens is het zo dat dubbel glas ook kan beslaan.

Toegevoegd na 3 minuten:
De luchtvochtigheid in je huis is trouwens wel van belang, hoor. Het is gezond voor je en je krijgt niet zo'n droog gevoel, bijv. in je neus. En ook voor sommige meubels (hout).
Sommige mensen gebruiken zelfs luchtbevochtigers om de luchtvochtigheid op peil te brengen. In winter is de luchtvochtigheid in huis lager dan in de zomer. Je kunt ook zorgen voor verdampers op of aan de verwarming, maar die halen eerlijk gezegd niet zo heel veel uit. Planten in huis die je regelmatig water geeft, verhogen de luchtvochtigheid ook.

Toegevoegd na 5 minuten:
En natuurlijk is te veel vocht ook weer niet goed. Je kunt dan last krijgen van schimmelvorming en dat is echt niet gezond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ; gekker nog, ons dubbel glas beslaat aan de buitenkant !!
Dat slaat niet meer op de koude ramen neer, maar elders in huis. Een koude muur bijvoorbeeld, of achterin een koude kast. Met alle gevolgen (schimmel) van dien.

Daarom is het van levensbelang dat je een goed geisoleerd huis HEEL goed (mechanisch) ventileert, of in elk geval elke dag een half uurtje alle ramen tegen elkaar open zet (want kiertjes doen vrijwel niets).

Het vocht dat tegen het enkele glas sloeg trouwens wordt bij stijging van de temperatuur ook wer n de lucht opgenomen ; het gaat niet door het glas naar buiten en het glas absorbeert het niet. Een huis met enkel glas echter is in zijn algemeenheid zo lek als een mandje, dus die lucht wordt wel voldoende ververst. Pas als je echt aan het isoleren slaat, moet je maatregelen nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Luchten is altijd wel goed, maar niet altijd vanwege te hoge luchtvochtigheid, eerder tegen te lage als je cv hebt. Je kunt dit meten met een hygrometer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je uiteraard helemaal gelijk in.
Dat vocht zit in de lucht in huis, het is verdampt water. De koude ramen koelen de lucht af en koude lucht kan minder waterdamp bevatten. Het water wordt vloeibaar en beslaat het raam.

Bij dubbelglas blijft het glas binnen op kamertemperatuur en koelt de lucht hier niet af.

Toegevoegd na 15 minuten:
Kortom, het vocht blijft opgelost in de lucht, tenzij het ergens anders condenseert. In de meeste huizen met cv is de luchtvochtigheid meestal niet heel hoog en is het normaal dat dit ook gewoon in de lucht blijft.

Verder zijn de adviezen van de antwoorden om te luchten altijd goed, maar als de luchtvochtigheid binnen 40% is en buiten 60% raak je met luchten geen vocht kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja panteao, net zo als de mensen in een warme zomer de ramen open zetten omdat het zo warm is binnen, terwijl het buiten nog veel warmer is.
wat ze dan voelen is de tocht die afkoelt, maar binnen wordt het echt niet koeler.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je ed gr. helma
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helma???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uut Bruu?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leukkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk