Kan je een witgoed een jaar opslaan zonder dat je daarna problemen krijgt?

Het gaat om een wasmachine, koelkast en vriezer. Ik ben van plan ze ruim een jaar op te slaan. Zou ik ze daarna zonder problemen weer kunnen gebruiken. Heb namelijk gehoord dat het niet bevorderlijk zou zijn om deze apparaten nadat je hebt gebruikt ruim een jaar "stil" te laten staan.

Alle apparaten zijn nu 1 jaar oud.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
23.8K

Het beste antwoord

Een jaar moet zeker geen probleem zijn als ze goed droog worden opgeslagen. Ik zou het wasmiddelbakje verwijderen en als het kan de klep open laten. Zelfde met de wasdroger en deur ijskast. Die moeten niet afgesloten blijven.

De rubbers van de deuren kan je eventueel inpoederen met een beetje talkpoeder. Dat is altijd wel goed voor rubbers.

Een jaar is op zich niet zo lang. Er zijn zat witgoedproducten die zo lang in de winkel/ fabriek staan (hoewel ze dan meestal als restgoederen worden verkocht).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben van plan alles op te slaan bij een box die ik ga huren. De temperatuur is daar redelijk constant. Het verschil met de producten die in de winkel staan is dat wat ik heb, al gebruikt is. Goed antwoord! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vandaar het advies om alle deuren open te laten. I.v.m. het vocht dat binnenin zit en de kans op schimmelvorming. Als je alle lades verwijderd dan kan alles goed luchten en heb je geen last van stank. En met talkpoeder maak je rubber (weer) soepel. kan je ook bij de auto gebruiken, al dachten ze laatst dat ik coke vervoerde. Tip dus: beetje talkpoeder op een handoek en dan inwrijven, anders zit alles onder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En heb je ook enig idee of je ze na een jaar (anderhalf jaar) nog gewoon aan kan sluiten en dat ze het dan zonder enige problemen zullen doen (naar jou mening dan, er is natuurlijk maar 1 manier om het echt uit te vinden). Ik vind het talkpoeder trouwens een heel goed idee!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik zo even kan bedenken is het volgende: Vriezer en koelkast even sopje geven en een nachtje laten staan zonder inschakelen. Dit is belangrijk omdat je (eigenlijk) na transport de koelkast/vriezer even moet laten staan. Wasmachine zou je even op 90 graden kunnen draaien zonder was en zonder wasmiddel. Veel plezier in het buitenland (naar ik aanneem?)

Andere antwoorden (5)

Geen probleem hoor... Bij gebruik verouderen de slangen en andere zaken net zo goed als dat ze niet in gebruik zijn... Wellicht slijt het zelfs meer... Maar het kan heel goed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit moet kunnen.
Maar zorg ervoor dat de koelkast en de vriezer er een klein beetje kunnen ventileren. Ze gaan anders vreselijk muf ruiken. Dit krijg je er slecht uit. En als er een heel klein beetje vocht in achtergebleven is, komt het weer er anders in.
De wasmachine kun je het beste ook een grote schoonmaakbeurt geven voor je hem zo lang stil laat staan: zeepresten verwijderen, filter schoon, ontkalken etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt! +1
Als je de apparatuur schoon en droog opslaat,zal dat geen problemen geven! Kijk wel bij het opnieuw in gebruik nemen,of er zich nergens ongerechtigheden in bevinden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste vraag die bij mij opkwam is: hoe gaat het dan met de garantie die je op het witgoed hebt.
Die verloopt dan ook natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor dat is geen probleem,zorg wel dat ze goed schoon zijn ivm stank en nooit helemaal sluiten de apparaten...berg ze wel op op een plats wat vochtvrij is bijv. een citybox