Mijn buren hebben wrs hun droger op luchtkanaal, ik heb nu regelmatig druppels uit dat kanaal in mn badkamer. Mag dit zomaar of zijn hier regels voor?

Ik woon op 1e verdieping van de 3, er is maar 1 luchtkanaal die vanaf mij naar t dak gaat.

Toegevoegd na 15 uur:
ik heb btw een koopwoning.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
1K

Het beste antwoord

Je kunt dit melden en vragen bij de vereniging van eigenaren. Zij zullen ook actie moeten ondernemen om te ontdekken of dit euvel door een persoon, of door een mankement wordt veroorzaakt.
Iedere wooneenheid met meerdere eigenaren heeft een wettelijk verplichte VVE (vereniging van eigenaren).
Je kunt natuurlijk ook zelf vast vóórwerk verrichten en aan de buurvrouw vragen of dit het geval is en dat je dit eventueel aan de VVE gaat melden. Alles in der minne natuurlijk.
Ivana
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als het goed is staat er in het huurcontract of dit wel of niet mag. Hoogstwaarschijnlijk mag het niet, bij veel gemeenschappelijke rookkanalen is het ook niet toegestaan om een afzuigkap aan te sluiten.
Dat het vocht bij jouw badkamer naar binnen druppelt geeft aan dat het ook niet werkt, hiervan kan het gebouw schade oplopen en bovendien geeft het overlast.

Neem contact op met de verhuurder of corporatie om het probleem te melden. Het kan trouwens zijn dat dit niet veroorzaakt word door een droger maar door een lekkage.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt er vanaf of je huurt of koopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een was droger mag niet op het luchtkanaal. Het gevaar voor verstopping en vervuiling van het luchtkanal is dan aanwezig. Het staat als het goed is ook in de aansluit instructies van de machine.
12 jaar geleden
een gezamelijke luchtkanaal heeft 1 centrale afzuigunit (meestal op zolder of vlakbij de schoorsteen/luchtuitlaat)

aangezien een droger lucht naar buiten "blaast" motorisch kan het gevaarlijk zijn, want de druk vanuit de droogunit op de afzuigunit kan de motor van de centrale doen overbelasten door de druk, en deze kan kapot gaan, of in een enkel scenario in brand vliegen

(deze wijsheid is me op het hart gedruk van een loodgieter, en dit betrof een afzuiging voor de doucheruimte die ik op de centrale afzuiging wou aansluiten, maar het zelfde principe geldt ook voor bovenstaande vraag mag ik aannemen dan)