Hoe kan het dat het kunstof werkblad van een keuken plakkerig wordt?

Het gedeelte wat kleverig is, wordt steeds groter. Het is niet vuil of vet, het is goed schoongemaakt. Het is een keuken van ongeveer 15 jaar oud. En is er iets aan te doen?

Toegevoegd na 14 uur:
Even voor de duidelijkheid: het is geen vuil wat erop zit, het wordt goed onderhouden. Kan het zijn dat de onderlaag loslaat, de zon schijnt er nl. wel op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
11.9K

Het beste antwoord

Kunststof zelf wordt volgens mij niet vet maar het verweert wel waardoor het oppervlak ruwer wordt en vet gemakkelijker vasthoudt.
Ik zou toch proberen het in te laten trekken met een echte ontvetter of ammonia.

Toegevoegd na 14 uur:
Het zou kunnen dat het oppervlak poreus is geworden onder invloed van het zonlicht en dat lijm doorsijpelt naar het oppervlak.
Als er geen blazen onder ontstaan zijn is de hechting waarschijnlijk nog goed.
In dat geval is het misschien een optie om er een dunne laag plakvynil overheen te zetten (wel eerst ontvetten met ammonia).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Probeer eens met jif en het is weer prachtig.
12 jaar geleden
Kunststof werkbladen kun je het best gewoon met afwasmiddel schoonmaken, niet met Jif of dergelijke. Dit is mij door een keukenmonteur verteld. Maar zoals al gezegd is, het blad kan door slijtage ruwer geworden zijn en dan blijft er misschien toch vet of vuil aan vast zitten. Maar je kunt het allicht in het vervolg met afwasmiddel schoonmaken en misschien verdwijnt het probleem dan.