Asbestplaatje op strijkplank. Ter gelegenheid van ons huwelijk, hebben wij nu ruim 50 jr geleden een zelfgemaakte strijkplank gekregen,zie verder...?

Deze strijkplank,gemaakt door een timmerman is geheel van hout en voldoet al meer dan 50 jr uitstekend. We hebben er nooit acht op geslagen maar kwamen er eigenlijk pas onlangs achter dat het plaatje voor het plaatsen van het hete strijkijzer is uitgevoerd in asbest.
Mijn vraag is nu: Moeten we na meer dan 50 jr dat asbest alsnog (laten) verwijderen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hadden vroeger thuis jarenlang van die asbestplaatjes die je op de gaspitjes kon leggen. Nooit enge ziektes van gehad. Maar tegenwoordig kan niks meer...

Het beste antwoord

Asbest is volkomen ongevaarlijk - zolang je er niet in zaagt of boort.

Het enige dat gevaarlijk is aan asbest, zijn namelijk de miniscule vezeltjes die vrijkomen wanneer je het materiaal bewerkt.

Je zou kunnen kijken of je ruwe randjes ziet, of er bijvoorbeeld ooit een hoekje is afgebroken. In dat geval zouden er van zo'n ruwe rand vezels kunnen vrijkomen, en dan kun je het plaatje beter verwijderen.

Als het plaatje intact is, kun je de strijkplank heel gewoon blijven gebruiken. Mocht je de strijkplank ooit vervangen, dan moet je het asbest natuurlijk wel op een geschikte plek inleveren.

Toegevoegd na 6 minuten:

Zie onderstaand artikel voor achtergronden over asbest.

Je kunt daar ook lezen over de mogelijke gezondheidsschade door asbest, en over de verschillen tussen hechtgebonden en niet-hechtgebonden asbest.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zo'n klein plaatje kan je gewoon zelf losschroeven (als het geschroefd is tenminste) en in een goed afgesloten plastic zak bewaren en inleveren bij de gemeentewerkplaats. Je mag het niet breken dus wel voorzichtig zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
Oh ja, dat is alleen als je ervan af wil, als je de plank nog gebruikt is er niks aan de hand zolang je maar voorzichtig bent dat het niet breekt ofzoiets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het gewoon laten zitten, zolang er niet in gezaagd, geschaafd of kenipt wordt is er niets aan de hand volgens mij
anneliez
12 jaar geleden
Ik denk dat je het plaatje best kunt laten zitten. Asbest is alleen gevaarlijk wanneer er vezels vrij komen. Dit gebeurd door er bijvoorbeeld in te zagen.

En als het het al 50 jaar zit en je hebt er nooit last van gehad, dan zou ik het lekker laten zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat fantastisch dat je al 50 jaar dezelfde strijkplank hebt.

Nee, dat lijkt mij niet nodig. Je hoeft geen sloopvergunning aan te vragen voor het verwijderen van je asbesthoudende materiaal.

asbestcement: onder meer gebruikt in golfplaten, rioolbuizen, schoorsteenpijpen, dakleien, bloembakken, warmhoudplaatjes enzovoorts.
In deze toepassing zijn de vezels stevig gebonden en komen ze niet vrij zolang het materiaal in goede staat en onbeschadigd is.

Het bewerken ervan wordt afgeraden; dus ga er niet mee figuurzagen.

Zolang asbest in gebonden toestand verkeert, is er geen gevaar voor de gezondheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier moet er wel degelijk een vergunning aangevraagd worden als er in en rondom het huis asbest verwijderd moet worden.
Natuurlijk niet voor zo'n klein plaatje dat op een strijkplank zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maria: ..........let op het woordje "je".