Voordat Ikea er was, hoe kwamen mensen toen even snel en goedkoop aan nieuwe meubels?

Ik bedoel: iedereen heeft onderhand wel iets van Ikea in huis staan, en als je even snel iets nieuws wil rijd je even daar de Ikea en dezelfde dag heb je al iets nieuws staan. Maar ik kan me voorstellen dat men voordat Ikea in Nederland kwam ook wel eens snel nieuwe meubels wilde hebben. De gemiddelde wachttijd bij een meubelzaak is ongeveer 8 a 12 weken, dus daar ging je dan niet naartoe. Maar hoe kwamen mensen dan snel aan iets nieuws?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur

Het beste antwoord

Dat was inderdaad een probleem! Sommige, eenvoudige dingen, zoals een keukentafel (ik herinner me met een formica blad) konden nog wel eens in het magazijn van een winkel staan. Ook in de uitverkoop kon je nog wel eens een meubelstuk direct meenemen.

Toen we in 1975 ons eerste huurhuis toegewezen kregen, konden we gelukkig een hoop meubels lenen. We sliepen b.v. op een oude matras op de vloer. We hadden trouwens ook geen geld om alles meteen in te richten.

Ikea sprong inderdaad in een gat in de markt, maar in de beginperiode moest je soms letterlijk je kast bij elkaar sprokkelen: eerst hadden ze alleen de deurtjes, er werd dan geadviseerd om die wel meteen te nemen, want het kon zijn dat als zij de planken konden leveren, er geen deurtjes voorradig waren.
Er is dus wel een hoop verbeterd bij Ikea, zeker nu je ook op internet kunt kijken wat er in voorraad is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Gewoon naar de meubelzaak of meubelmaker lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste meubelzaken hadden vroeger ook een magazijn waaruit je direct iets mee kon nemen of laten bezorgen. Alleen was de keuze meestal erg beperkt.

En je kunt wel 'even snel' iets ophalen bij Ikea, maar bent dan vaak wel een halve dag bezig om het in elkaar te zetten.

Wat is snel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij was Lundia net iets eerder met hetzelfde concept als Ikea in Nederland. Het was/is wel een stuk prijziger overigens. Daarvoor denk ik dat veel mensen spullen 2e-hands kochten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je wel iets niet moet doen dan is het wel 'even snel' meubels kopen, het zijn geen kleren! Vaak blijf je jaren vastzitten aan die meubels en ben je er -zeker in het geval van Ikea meubels die je overal ziet staan- snel op uitgekeken. Die meubels van Ikea gaan bovendien gemiddeld veel korter mee dan meubels die je in een gewone meubelzaak kan kopen. Daarnaast is goedkoop vaak ook duurkoop: de waarde van een Ikea meubel is tweedehands een stuk lager dan die van een degelijke handgemaakt meubelstuk met dezelfde leeftijd. Verkijk je dus niet op die lage prijzen.

Overigens heb ik niets van Ikea in huis staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het "snel even nieuw" is iets van de laatste tientallen jaren - "vroegah" verving je iets alleen, als het écht niet meer te repareren was, en je moest lang sparen als je een "groot" meubel aan wilde schaffen. Bovendien begon je je huishouden vaak met "krijgertjes" vanuit de ruime familie, en stukje bij beetje verving je die. Dat je trends had die elk seizoen wisselen, is echt iets van de laatste jaren. Ikea heeft die trend tot veranderen gespot, duidelijk een gat in de markt gezien en is erin gesprongen, want je ziet ze nu op plekken van de wereld, die net beginnen te "boomen"- ik weet nog, dat Ikea in Dubai kwam, en in Shanghai.
Je ging dus wél naar meubelzaken, en wachtte gewoon de tijd, tot het er was, of dat nou ging om meubels of gordijnen, en er waren magazijnachtige "rambam-zaken" die het één en ander op voorraad hadden. Echt alles nieuw gebeurde gewoon niet - als je ging verhuizen, had je alle tijd om te plannen en te kijken en te bestellen - tegen de tijd dat je in je nieuwe huis ging, wás dan het één en ander intussen aangekomen, en werd de dagen na de verhuizing geleverd.
Alleen van lampen weet ik, dat er Lampenkoningen waren, waar je gelijk met een nieuwe lamp naar huis kon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor goedkope kon (en kun je nog steeds) naar een kringloop of 2e hands winkel gaan

En nieuwe meubels kun je ook bij bv Leen Bakker,Kwantum,Woonboulevard Utrecht etc.