Satijnen kussenslopen

Ik heb satijnen kussenslopen besteld op internet, maar er staat bij dat het 100% katoen is. Is het dan wel zo'n gladde, glibberige stof? Of is het dan gewoon katoen maar dan iets gladder? Ik weet niet wat ik me er bij moet voorstellen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Interieur

Het beste antwoord

Satijn wordt gemaakt door garens op een bepaalde manier te weven. Daardoor is het mogelijk om de draden erg dicht op elkaar te weven. Het weefsel wordt hierdoor erg soepel en ziet er mooi uit. De onderkant is dof, maar de bovenkant is glanzend door de gebruikte techniek. Het eerste gebruik van satijn ontstond in de middeleeuwen. Het woord satijn is afgeleid van de naam van de Chinese haven Zaitun (de tegenwoordige stad Quanzhou), waar Arabische kooplieden het inkochten.

Het wordt gemaakt van zowel natuurlijke vezels (zijde, katoen) als kunstvezels (nylon, viscose of polyester). Het wordt vaak gebruikt voor het maken van wat luxere artikelen, zoals bruidsjurken, ondergoed of lakens.

Dus, om antwoord te geven op je vraag: satijn kan gemaakt zijn van katoen.
Ik vermoed dat je satijn hebt verward met zijde. Zijde kan alleen gemaakt worden door zijderupsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Satijn slaat op de manier waarop stof geweven is. Vaak is het nogal synthetisch, maar dat hoeft niet. Voor kussenslopen is katoen veel prettiger, veel minder zweterig, en doordat het in satijnbinding geweven is ook lekker glad.
Goeie keus gemaakt dus waarschijnlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U heeft het goed,want dat zijn kussenslopen van katoen,maar dan inderdaad gladder. Jammer genoeg,is mijn geschiedenis en kennis over het maken van katoen,waar het produceren is begonnen niet toereikend,maar ach ...mijn antwoord is ( dit keer) niet van Internet geplukt,zodat ik er ook geen bron bij hoef te vermelden.....

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Katoensatijn is een stuk gladder en glanzender dan andere katoenen stoffen. Maar als je vergelijkingsmateriaal polyestersatijn is, nee, zo heftig glimmend is het ook weer niet. Wel is het veel comfortabeler dan polyestersatijn.

Zijdesatijn is wel echt glimmend en comfortabel, maar daar moet je nogal je portemonnee voor opentrekken.