Moeilijk want het kan snel kleur verschil geven, ik gebruik heel licht vochtig schoonmaaksponsje en een droge doek ernaast... Paarse bank dus erg kleur gevoelig...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan proberen met koude melk (wel in laten trekken) ong 1u
altijd naspoelen met koud water.
Wat ik ook ooit eens gehoord heb is met head&shoulders shampoo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de stof er niet af kan, is het moeilijk.
Bij de drogist verkopen ze kleine flesjes met oplosmiddelen voor allerlei vlekken, daarbij zit er ook een voor bloed- en eiwithoudende vlekken. Schud er even mee voordat je het koopt. Er zijn verschillende merken, waarbij sommige voor bloed een poeder hebben dat je met heet water moet oplossen, andere hebben een beetje olieachtige vloeistof. Hoewel ik normaal gesproken liever met de vloeistof werk, raad ik voor de bank het poeder aan. Dit omdat je na behandeling de bekleding niet even in zijn geheel in de wasmachine kunt doen en ik vind dat bij die vloeibare versie wel vaak nodig.

Probeer eerst aan de achter- of onderkant van de bank of de stof er wel tegen kan. Laat dat dan ook goed drogen en kijk of er geen kleurverschil optreedt.

Gebruik goed heet water om het poeder op te lossen, maar laat het een klein beetje afkoelen voordat je het op de vlek dept. Bloed verdraagt geen hitte, dan 'bakt' het vast aan de stof.
Maak de vlek nat met de oplossing (poeder zal nooit helemaal goed oplossen maar dat is niet erg) en krab daarna de vlek los. Dat kun je met je nagel doen, maar ook met een theelepeltje of zo. Zolang het maar hard is en niet scherp.
Dep tussendoor regelmatig de losgekomen bloedoplossing weg. Als je de vlek helemaal los hebt gewerkt, heb je nog veel rozig sop rond de vlek en ook dat geeft vlekken. Dep het op. Dep daarna met een schone vochtige doek opnieuw. Steeds uitspoelen en opnieuw deppen. Als je de bekleding een beetje uit kunt spoelen, zou ik dat zeker doen.

Kan (dat deel van) de bekleding gewoon van de bank, dan maak je de stof los, doet het oplosmiddel er op (ik zou dan voor de vloeibare versie gaan, die werkt effectiever) en krabt de vlek los. Daarna doe je de stof in een sopje of in de machine op een fijnwasprogramma. Als het goed is zie je er dan niks meer van.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begin met KOUD water en eindig met KOUD water.

Gebruik KOUD water met zout, of KOUD water met
ossengalzeep, of KOUD water met shampoo.

U kunt ook KOUDE melk gebruiken.

Warme vloeistoffen dragen er zorg voor dat het bloed door de stollingsfactoren nog vaster komt te zitten....

Maakt u ons nog deelgenoot mbt uw oplossing?