Linoleum is samengesteld uit een mengsel van kurk, houtmeel en kleurpigment, gebonden door geöxideerde (aan de lucht blootgestelde) lijnolie. Het geheel wordt aangebracht op een laag van jute of voorbewerkt vilt.

Met Vinyl wordt vloerbedekking bedoelt dat gemaakt is van polyvinylchloride (PVC). Dat is een kunststof die chemisch wordt vervaardigd en veel toepassingen kent (o.a. in zeil en buizen).

Toegevoegd na 3 minuten:
Er is ook nog een verschil in duurzaamheid. Linoleum is vaak iets duurzamer (als vloer) omdat er op het linoleum een of meer toplagen worden aangebracht van was. Dat hoeft met Vinyl niet. Daar zit de toplaag al op. Hoe slechter de kwaliteit, hoe dunner de toplaag en hoe sneller het vinyl lelijk wordt.

Ik heb zelf linoleum liggen uit de jaren 60 (op de trap) dat er nog best netjes uit ziet. In een ander huis hadden we een vinylvloer die er na 5 jaar al niet meer netjes uit zag (slijtplekken).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Linoleum heeft een gemiddelde levensduur van 40 jaar...

Andere antwoorden (2)

De gemeenschappelijke deler van linoleum en vinyl is hun veerkrachtige oppervlak. Daarnaast hebben ze echter nauwelijks iets met elkaar te maken. Linoleum is een volledig natuurlijk product, terwijl vinyl synthetisch samengesteld is.

Een linoleumvloer kan gemakkelijk 25 tot dertig jaar blijven liggen, terwijl een vinylvloer het maximum twintig jaar uithoudt. Daartegenover staat dan weer dat vinyl gemiddeld veel goedkoper is dan linoleum.

Het grootste verschil tussen vinyl en linoleum is zonder twijfel de samenstelling van het product. Linoleum bestaat volledig uit natuurlijke, recycleerbare materialen. Voorbeelden daarvan zijn lijnolie, pijnhars, jute en houtmeel.
Vinyl daarentegen bestaat voornamelijk ui de kunststof pvc.

Zowel vinylvloeren als linoleumvloeren hebben enkele belangrijke voor- en nadelen. De belangrijkste voordelen van linoleum zijn de hoge slijtvastheid, het uiterst hygienisch karakter, de grote duurzaamheid en brandbestendigheid, de mechanische belastbaarheid en de sterke akoestische isolatie. En dan is er natuurlijk ook nog het natuurlijke karakter, al kan dat ook een nadeel zijn. Door de natuurlijke samenstelling is linoleum nauwelijks toepasbaar in vochtige ruimtes. Vinyl is dat wel. Net als linoleum in vinyl ook veerkrachtig, uiterst hygienisch en geluiddempend. Het grootste nadeel is de lagere duurzaamheid, al kan een levensduur van tien tot twintig jaar voor sommige gezinnen al ruim voldoende zijn.

Voor doe het zelvers is vinyl de eenvoudigste oplossing. Wie handig is, kan de vloer zelf verlijmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Linoleum is een natuurprodukt, vinyl kunstmatig.