Waarom zeggen veel mensen nog ijskast ipv koelkast.

Het is toch ook een koel/vriescombinatie. Een ijskast hadden ze vroeger. Maar nu niet meer.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
4.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik irriteer me daar altijd aan:p haha goeie vraag +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik erger mij aan : ik irriteer mij.

Antwoorden (7)

Sommigen vinden dat gewoon mooier klinken. Dat is hun mening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als men iets even wil parkeren en nog niet wil afhandelen is de uitdrukking "in de ijskast zetten" en niet "in de koelkast zetten".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die uitdrukking komt nog uit de tijd van de ijskast, vandaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus spraakgebruik of gewoonte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toch wordt 'even in de koelkast zetten' inmiddels ook in deze context regelmatig gebruikt.
Dat woord is zo ingesleten in de loop der jaren, dat het moeilijk uit de Nederlandse taal te krijgen is. Maar het zal waarschijnlijk ooit verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste koelkastzegger:
In de tijd dat voedsel alleen maar met behulp van ijs kon worden gekoeld, gebruikten de hogere kringen ook daadwerkelijk ijs. In grote staven werd het ijs aangeleverd en in een kast geplaatst die ‘ijskast’ heette. Na de uitvinding van de koelkast is de hogere sociale klasse tot op de dag van vandaag het woord ‘ijskast’ blijven gebruiken. Iedereen is natuurlijk vrij om te kiezen welke term hij gebruikt. Het ene woord is niet correcter dan het andere. Blijft alleen over dat ijskast-zeggers zich verheven voelen boven koelkast-zeggers. Die zelfingenomenheid is niet correct, al kun je dat gevoel niet tegengaan.

Deze tekst is niet van mijzelf, maar heb ik hier gevonden:

http://www.beatrijs.com/ijskast-of-koelkast/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, het is 'adeltaal'. Net als taartje in plaats van gebakje.
Het is vastzitten aan een gewoonte.
Iedereen spreekt toch ook nog steeds van bellen als we het over telefoneren hebben?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige oude gsm's hebben ook de bijnaam "koelkast" en geen ijskast
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe zit het overigens met "ophangen" , wordt dat nog gebruikt door mensen met een mobiel?
Kathlyn , we zijn allemaal geneigd om de taal/woorden te gebruiken uit onze jeugd . Dus als je ouders ijskast zeiden , doe je dat zelf ook .Wat is er trouwens op tegen ?Toen Indonesie in 1948 onafhankelijk werd , was het laatste wat de nieuwe president wou : Nederlands spreken . Soekarno(de president) had in Nederland gestudeerd , en was in NL opgegroeid . Na de onafhankelijkheid sprak hij ALLEEN maar Maleis . Behalve ........ als hij kwaad was of enthousiast . Ik kom uit Amsterdam , woon nu in Limburg , maar als iemand mijn hond wat zou doen , zou ik alleen nog maar Amsterdams kunnen praten . Nu terug naar de vraag : Er is niets op tegen om de taal uit je jeugd te gebruiken . Ik ben Neerlandicus , en ik zeg nog steeds ijskast . Het is makkelijker , en je hoeft je mond niet zo ver open te doen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ouders zeiden ook ijskast, maar toen ik later besefte dat dit woord niet juist was heb ik het mijzelf aangeleerd om de juiste benaming te benoemen. Zeker als neerlandicus zou ik zeggen dat je jezelf corrigeert als je bemerkt dat een ijskast niet meer bestaat en het koelkast is geworden. Dus ik kan me niet helemaal vinden in jouw antwoord.
Het is inderdaad gewoon een kwestie van ingesleten gebruik. Hetzelfde gebeurt bij 'ophangen' na een telefoongesprek. Niemand heeft tegenwoordig nog een telefoon waarbij de hoorn aan de haak wordt gehangen na afloop van het gesprek maar de uitdrukking wordt nog steeds gebruikt.
Bronnen: