Kun je een koopovereenkomst ontbinden binnen 1 week, betreft aankoop van meubelen die ik 2 dagen na koop elders veel goedkoper heb gezien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
1.6K

Antwoorden (5)

Dat hangt van je koopvoorwaarden af. De meeste winkels kan je een gekocht product retourneren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben een beetje bang van niet. Er kunnen allerlei redenen zijn om een koopovereenkomst te ontbinden, maar elders iets goedkopers zien nadat je al iets gekocht hebt, dat zou wel heel erg duidelijk in de voorwaarden moeten staan dan. Bovendien zou het dan al op hetzelfde moment goedkoper moeten zijn geweest, anders zo je bij elke aankoop wel de uitverkoop kunnen afwachten, en helaas, zo werkt dat niet.

Daarom is het voor grote uitgaven als meubels ook altijd verstandig eerst zo veel mogelijk rond te shoppen, kijken wat er te koop is en vergelijken voor je overgaat tot aankoop. Dergelijke aankopen in een impuls doen is nooit verstandig, omdat het aanbod nogal groot en verspreid is.

Je zou het de winkelier kunnen voorstellen, en misschien kan hij je ook nog een tegenaanbod doen, maar wettelijk is hij mijns inziens niet verplicht om zuiver op doe basis de koop ongedaan te maken.

Toegevoegd op 26-06-2009 16:27:30
En omdat je natuurlijk niet alles kunt weten en tijdig kunt ontdekken, is dit ook niet de categorie eigen schuld dikke bult, maar ik vrees wel de categorie dikke pech gehad.

Hier nog een link naar een stukje van de wet die zegt wanneer de winkelier de verkoop moet ontbinden. Elders goedkoper staat daar zeker niet bij. Het product moet dan echt niet voldoen aan de eisen die je er redelijkerwijze aan kunt stellen.

Toegevoegd op 26-06-2009 16:29:20
Internetaankopen mag je binnen 10 dagen zonder opgaaf van reden afzegen / retourneren, maar ik denk niet dat je je meubels online of aan de deur gekocht hebt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is niet zo een koopovereenkomst staat op het moment dat die gesloten is... Uitzondering echter is de colportage-aankopen en ook telefonische aankopen, zoals stroom, gas en zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hm maar kleding in de winkel, of huishoudspullen kunnen ook terug..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Winkels kunnen dat geven, een omruilgarantie, maar hoeft niet...
Je hebt altijd zeven dagen de tijd volgens de wet om een koopovereenkomst te ontbinden.Doe het aangetekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is deze vraag inmiddels nog relevant, of heb je de overeenkomst kunnen ontbinden. Afhankelijk van de afspraken (mondeling en schriftelijk) bestaan er zeker mogelijkheden.

Met vriendelijke groet,
R&K bouwadvies

Pim Ritzen
www.rkba.nl