Is er een methode om makkelijk de kleuren voor je huis(inrichting) te kiezen?

ik heb geen ervaring/kennis in design of inrichting. dus ik zat te denken zouden er niet een aantal "design" regels ervoor zijn zodat je een geslaagde combinatie van kleuren krijgt

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Interieur
1.2K

Het beste antwoord

Kuler is een online programma dat je helpt bij het maken van je eigen kleurenkeuzes. Ook voor inrichtingen kunnen de kleuradviezen erg goed zijn. Zie link!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

haal een aantal woon tijdschrften en scheur uit wat je aanspreekt, plak die op een groot stuk karton en dan zie je vanzelf naar welke kleuren je voorkeur uit gaan , ga een kleurwaaier halen bij de verfzaak en dan is het makkelijker kiezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"zodat je een geslaagde combinatie van kleuren krijgt"

Kleuren zijn persoonlijk. Ik zou niet te veel op de mode afgaan, gewoon je eigen gevoel/keuze laten prevaleren.
Een leuke website waar je veel mooie kleurencombinaties kunt bekijken: http://www.colourlovers.com/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Makkelijk : kies een kleur die je bevalt, die niet te overheersend is en een uitstraling heeft die bevalt bij de ruimte die je moet inrichten.
Felle primaire kleuren vallen daar zelden onder, of het moet voor losse elementen zijn. Muren,vloeren en plafonds kies je liefst zo neutraal mogelijk.
Kies dan binnen die kleur verschillende tinten / schakeringen, en eventueel één element in een contrastkleur. Dan kan je weinig gebeuren.
Belangrijker misschien nog wel dan kleur, is eenheid in stijl. Een zwartleren bankstel met chromen poten en kanten waterval-vitrage bijvoorbeeld zijn wel ég moeilijk te combineren.

Als de basis goed is kun je door losse vervangbare elementen (lampen, bloempotten, kussens, ornamenten, schilderijen) af en toe helemaal te wisselen voor een andere opvallende kleur. Dan verander je met minimale kosten je hele interrieur radicaal. Een bruin/creme/beige kamer met turquoise elementen ziet er totaal anders uit als je voor rode elementen kiest, of oranje.

Probeer je niet te veel te laten leiden door modekleuren, al is dat moeilijk. Een appelgroene of fuchsia bankstel kan misschien nog met (kussens is vaak slimmer), maar voor een rode muur of paars laminaat moet je echt weten wat je doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haal bij een doe-het-zelfwinkel een aantal kleurenkaartjes van de kleuren die jou het meest aanspreken. Door ze bij elkaar te leggen zie je al snel wat leuk lijkt en kom je soms op heel andere combinaties uit.

Kijk rond op internet of blader in tijdschriften, er zijn ideeën genoeg. En wanneer je bij voorbaat weet dat je een bepaalde kant op wil qua woonstijl en sfeer, vallen er vaak al wat kleuren af waardoor het wat makkelijker kiezen wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigen smaak, want jij moet er in wonen en leven.

Veel zaken hebben stalen van de mogelijke bekleding, kleuren, behang, laminaat die je wel eens mee mag nemen. Foto's geven vaak toch kleurverschil.
Kies een basiskleur en daarom heen bouw je alles op.

Toegevoegd op 12-06-2009 13:18:24
Ikea heeft (wel beperkt) een aantal voorbeelden van inrichtingen. Die zijn er vast van meerdere fabrikanten.
Het heeft ook te maken met beschikbaarheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de bibliotheek zijn verschillende boeken over de inrichting en het kleurgebruik in het interieur. Er liggen ook tijdschriften die je in kunt kijken, de oudere tijdschriften kun je, als je tenminste lid bent, ook lenen.

Sommige kleuren kunnen namelijk een ruimer idee geven en andere kleuren kunnen domineren.

Het is ook handig om goed te kijken in de huizen van familie en vrienden om te ontdekken wat jou persoonlijk aanspreekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, iene miene mutte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voel je huis.
Dat van mij heeft kunstof kozijnen en deuren: spierwit met zwarte rubberen strips. Dus is mijn vloer: grote zwarte en witte tegels. Was ik niet van plan. Vandaar deze tip. De radiatoren werden (ook) daarom zwart. Het is een geheel en alles klopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon naar de gamma gaan en de eerste de beste pot verf die in de aanbieding is meenemen... dit geeft meestal de grootste verassing in interieurvernieuwing...

als je niet van de gamma houdt kun je ook de voorraad van de Timco of een andere partijenverkoperij proberen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Let op dat je met een kleur kiezen, je niet laat beinvloeden door anderen.
Let ook op dat een mode kleur van dit moment, volgend jaar weer uit is.
Laat je dus niets aanpraten door anderen, maar kies een kleur voor je zelf, die jouw aanspreekt.
Maak een lijstje met kleuren die jij mooi vind en ga daar mee aan de slag.
Naarmate je ouder wordt verandert je voorkeur, maar dan is het ook weer tijd voor een likje nieuwe verf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je echt geen misser wilt,en toch een verantwoorde kleurcombinatie wilt.
Neem dan een paar foto's in de natuur die jouw aanspreken, bijvoorbeeld weilanden,bossen,zee en duinen.
Alle kleuren van 1 natuur foto combineren namelijk altijd met elkaar,en verder bepaal je zelf op welke kleur je de nadruk wilt leggen en welke alleen accent kleuren worden.
Licht en een kleinbeetje donker of andersom!
Een weiland met een klaproos of een boterbloem, combineren doen ze met elkaar!
Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn ervaring : neem een binnenhuisarchitekt in de arm.Hoeft niet duur zo te zijn,neem een die pas is afgestudeerd aan een Academie (b.v. "Rietveld Academie" Amsterdam) en niet commercieel gebonden is aan een winkel of fabriek.
Betaalt zichzelf terug door slimme en/of kostenbesparende
oplossingen.