Wat is het nut van een afzuigkap?

Is er behalve het afvoeren van etenslucht nog een andere reden? Vocht bijvoorbeeld? We zitten er aan te denken om de afzuigkap maar gewoon weg te laten, maar ik vraag me af wat het effect daarvan is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
20.6K

Het beste antwoord

De rol van de al dan niet centrale ventilatie
bestaat erin de lucht van de woning in zijn
geheel te zuiveren. Een afzuigkap werkt
daarentegen slechts op één plaats. Haar
werking is ook maar van korte duur, beperkt
tot de kooktijd. Een afzuigkap moet dus aan
welbepaalde behoeften voldoen. Een
doordachte keuze is dan ook noodzakelijk (zie
verder). Een afzuigkap heeft als taak zeer snel
en aan de bron de hoge productie van damp
en geuren, die onvermijdelijk gepaard gaat
met elke culinaire activiteit, in het bijzonder
met koken en braden, te verdrijven. Ze is
eveneens van essentieel belang om vetten te
verwijderen. Zonder afzuigkap ontstaat er een
laag vetstoffen op alle oppervlakken die een reëel probleem vormt inzake esthetiek maar
ook voor de hygiëne, schoonmaak en
onderhoud, te meer omdat die resten niet
makkelijk te verwijderen zijn. Bovendien blijkt
uit onderzoek dat bij het koken van voeding,
in het bijzonder van eiwitten, gassen
vrijkomen die ammoniak bevatten en die
plastic materialen, zoals het p.v.c. van ramen
bijvoorbeeld, vergelen. Het onderzoek heeft
zelfs aangetoond dat die vergeling groter is
dan de vergeling door de ultravioletstralen van
de zon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

kijk maar in het filter na verloop van tijd. Er zit ook veel VET in, scheelt behalve in de stank ook in het poetsen van de tegels
13 jaar geleden
Een afzuigkap haalt niet alleen de kooklucht weg maar ook heel veel vet en vocht.
Zonder afzuigkap moet je veel vaker de keuken ontvetten, sauzen en ramen lappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad haalt een afzuiger ook veel kookvocht weg uit het huis.
Bij mij gaat zonder de afzuiger mijn hygrometer zo naar 98% toe als ik niet oppas. Als het erg droog is in huis doe ik dat wel eens.
Daarnaast ben je ook nog wel wat kookvet en zooi kwijt als je afzuigt. Ik was elke maand mijn filters uit en die zitten vol met vet.
ALs je kookt zonder afzuiger en je zou dan niet je ramen open zetten zijn je ramen zo allemaal zeiknat aan de binnenkant
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast de geur, zuigt het ook de warmte, damp, en vettigheid op die bij koken en bakken vrijkomen. Zonder afzuigkap wordt je keuken een vochtige vettige broeikas, je krijgt de baklucht bijna niet meer weg, en er ontstaat een vettige aanslag op wanden en plafond.
Niet weglaten dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Let op!
Er bestaan afzuigkappen die met een filter werken en geen afvoer naar buiten hebben.
Je bent dus wel van je luchtjes af, maar niet van al het verdampende vocht tijdens het koken.
Onze buren hadden er zo een, het water droop van de ramen af en ze kregen schimmel in huis.
geeft meteen antwoord op je vraag wat het nut is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gekke is dat we dus helemaal geen last hebben van natte ramen als we hem niet aan zetten. We hebben een open keuken in een vrij grote woonkamer, misschien heeft het daarmee te maken?
Het nut ervan is hierboven al besproken. Maar net als jij heb ik ook vaak m'n twijfels. Een van de nadelen vind ik ook dat je niet direct in de gaten hebt dat iets aan staat te branden. Ik gebruik mijn afzuigkap dus maar mondjesmaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als we hem niet aan hebben staan merken we eigenlijk niet zo veel verschil. Maar misschien op de lange termijn wel. Ik ben in ieder geval overtuigd, ik laat hem wel gewoon zitten :)