Ervaring met Remeha-ketels gezocht.

Ik heb thuis een Remeha Quinta HR Combi-ketel.
Mooi apparaat.
Alleen, iedere keer wanneer de ketel aanslaat gaat er een enorm getik door de leidingen.
Het ligt niet aan te strakke ophangbeugels, dat is doorgaans met één flinke 'knap' wel afgelopen. (overigens heb ik daar geen last van)
Het ligt ook niet aan lucht in het systeem.
Twee keer een monteur erbij gehad met de mededeling dat Remeha-ketels ietwat onder spanning worden opgehangen. De monteur heeft wel iets kunnen bijstellen maar kunnen het, naar hun zeggen, niet voorkomen.

Mooie ketel in combinatie met bijpassende Remeha klokthermostaat. Maar ik programmeer hem niet omdat we anders 's morgens te vroeg gewekt worden door het getik in de leiding.
Toch jammer.

Zijn er anderen met dezelfde ervaring?
Zijn er oplossingen?

Toegevoegd na 15 minuten:
Hierboven niet vermeld maar het getik doet zich voor in de ketel en zet zich voort door de leidingen.
Het systeem is ontlucht en er zijn geen ingemetselde leidingen.
(een snel getik achter elkaar dat in tempo afneemt en binnen ca. een halve minuut stopt)

Bij mijn oude ketel had ik hier geen last van.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur

Antwoorden (2)

Getik door de leidingen komt doorgaans doordat er lucht zit in de leidingen. Tenminste als je het hoort in de waterleidingen. Je moet de leidingen regelmatig ontluchten.

Andere opties voor tikken kan het uitzetten zijn van de warmwaterleidingen als deze in de muur zijn vastgezet met specie. Een warmwaterleiding hoort eigenlijk helemaal los te liggen zodat deze kan uitzetten. De ophangbeugels hebben als het goed is ook rubbers.

Ik vraag me echt af of dit wel een Remeha probleem is, omdat je aangeeft dat het in de leidingen zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou het kunnen zijn,dat de pomp niet werkt, als de ketel uitstaat. En dat bij het aanzetten van de ketel de pomp pas dan begint te werken en het getikt veroorzaakt?