Hoe kan ik mijn huiskamerplant recht laten groeien?

Ik wil mijn goudpalm recht laten groeien.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Interieur
26.7K

Antwoorden (5)

scheefgroei ontstaat doordat je plant naar het licht toegroeit.
ik zou de plant regelmatig een stukje draaien, zodat het licht steeds van een andere kant komt.
nog veel beter is het als je een lichtkoepel hebt, zodat het licht van boven komt, en daar je plant onder zetten.
ook kan je een dergelijke situatie nabootsen door er een groeilamp boven te hangen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord, +
Rieneke1
13 jaar geleden
hahahaa zo te zien zit er een liefhebber van scheve planten in de zaal ;)) bedankt giweda!
Planten groeien naar het licht. Als je hem steeds op dezelfde plek in dezelfde "stand" laat staan, groeit-ie een kant op. Door hem steeds te draaien, zal dit niet gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De methode van Rieneke is optimaal; spalken geeft ook resultaat als de aanpak die Rieneke voorstelt niet toe te passen is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De cellen van de planten worden langer naarmate de plant meer aan een kant minder licht krijgt, hierdoor gaat ( moet) een stengel krom gaan groeien en buigt naar het licht toe.
Indien je een plant dan draait, gebeurt het zelfde maar dan aan de andere kant van de stengel, hierdoor komt de plant tijdelijk weer recht te staan.
Ook willen veel planten hun bladeren naar het licht toe draaien en wel zo, dat een blad het meeste licht opvangt.
Planten die van oorsprong uit een donker oerwoud komen ( veel kamerplanten) zijn gewend ( in hun genen) hun licht van boven te krijgen en hebben veel minder de neiging scheef te gaan groeien naar het licht toe, de kwekers weten dit en onze meeste kamerplanten komen daarom ook uit een donker oerwoud.
Die er niet uit komen, groeien dus naar het licht toe.
Door regelmatig de plant te draaien, groeit hij gelijkmatiger.
Echter dat kost de plant heel erg veel energie, zijn de groeiomstandigheden van de plant niet optimaal en moet je de plant regelmatig draaien, dan zal het steeds slechter gaan met de plant en komt er spint of dopluis in de plant.
Zorg er dus altijd voor, indien je de plant regelmatig draaien moet, deze plant voldoende voeding en water krijgt en een niet te kleine pot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de meeste planten groeien naar de zon
dus als je ze draait hem steeds per dag of als hij weer regt staat