Is de hoogte van de boeterente om voor het einde van de rentevast periode over te stappen naar een andere hypotheek(rente), onderhandelbaar?

De huidige hypotheekrente is flink lager dan wat ik betaal, maar ik heb nog 13 jaar in deze renteperiode te gaan. Als het voordelig is (en dat lijkt wel zo te zijn), wil ik een boeterente betalen en voor een lagere rente kiezen.

Is de boeterente die je moet betalen aan de bank onderhandelbaar? En maakt het dan nog uit of je bij je 'eigen' bank blijft of overstapt naar een andere aanbieder.

Antwoorden als 'je kan het altijd vragen' heb ik niets aan. Voorbeelden waarbij men het al dan niet met succes heeft geprobeerd, zijn van harte welkom.

13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit is over het algemeen niet onderhandelbaar.
De boete rente is namelijk het verschil tussen de rente die jij betaalt en de huidige marktrente, daarmee rekeninghoudende met de nog resterende looptijd.

Omdat de bank toen bij het afsluiten van de rentevaste periode het geld zogenaamd heeft "ingekocht" gaan zij "verlies"maken indien ze daar korting op gaan geven.

Waar ze wel korting op kunnen geven en dus onderhandelbaar is zijn eventuele administratiekosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Soms zijn deze onderhandelbaar. Echter, dit is vooraal in situaties waarin de betalende partij de rekeningen niet meer kan opbrengen. Als de bank de keuze heeft tussen faillissement of een lager inkomen, kiezen ze meestal voor lager inkomen. Zolang jij niet in die situatie zit is de boeterente eigenlijk niet onderhandelbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de meeste gevallen niet. Dit is meestal in de kleine regeltjes vastgelegd