Waarom geen schuldenvrij-verklaring bij gedwongen verkoop van een huis!

Aan de banken wordt verweten dat ze te snel en te makkelijk een te hoge hypotheek verlenen. Nu zijn er allemaal overheidsmaatregelen genomen om de banken te dwingen véél terughoudender te zijn met het verstrekken van hypotheken.
Het gevolg is nu dat banken inderdaad véél terughoudender zijn geworden en het voor mensen véél moeilijker is geworden om aan een hypotheek te komen.
Klinkt goed, zou je zeggen.
Dat is het niet in alle gevallen!
De richtlijnen die nu gevolgd worden zijn beperkt in hun visie op het budget van de potentiële hypotheek-nemer. Er wordt niet gekeken of de persoon (g)een auto heeft (grote onkosten-post), hoeveel hij consumeert/verbruikt, of hij/zij op vakantie gaat, kortom hoe de persoonlijke consumptie is.

Mensen kunnen nu soms géén hypotheek meer krijgen, terwijl het wel degelijk in hun vermogen ligt om die te betalen.

De oplossing is: Laat de banken vrij om een hypotheek te verstrekken op een huis zovéél als ze willen, maar met deze ene voorwaarde: Na een gedwongen verkoop is het verlies (verschil executie-waarde en hypotheekschuld) voor hun rekening!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Zit wat in. Ik zou ook zeggen: geef de bank de eigendomsrechten zolang de hypotheek niet is afgelost. Dan kijken ze wel uit met hun executieverkopen.
Volslagen belachelijk wat er dan gebeurt, ik ben er een keer wezen kijken. Er zitten een stel huizenopkopers die met elkaar een maximumprijs afspreken. Zo n huis gaat dan voor een prikkie weg, en de voormalige huiseigenaar blijft met een torenhoge schuld achter.

Daar moest eens op gelet worden, bijna net zo erg als de bouwfraude, en nauwelijks bekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zijn strakke regel van welke lasten er mee tellen voor het verkrijgen van een hypotheek. Dit is een bescherming tegen het verkrijgen van een hoge hypotheek. Banken zijn alleen de fout in gegaan door deze regels te versoepelen en aan te passen
13 jaar geleden
en dan krijg je dezelfde problemen als met de DSB bank
De banken gaan failliet omdat ze de hypotheekschulden zelf moeten ophoesten
en de mensen die dus wel netjes betaald hebben zijn de dupe zodra de bank omvalt

dus geen goed plan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij bent lekker ; laat de mensen die wel schulden aangaan die ze netjes kunnen betalen maar dokken voor de mensen die zich willens en wetens tot over hun oren in de schulden steken. Oh wat verleidelijk om dan de bank de schuld te geven, maar iedereen was er natuurlijk helemaal zelf bij. Er zijn zelfs mensen die belegginshypotheken hebben afgesloten waarbij ze afhankelijk zijn van winst om de hypotheek te kunnen betalen ; hoe dom kun je zijn ?? En de mensen die je noemt die officieel geen hypotheek kunnen betalen maar nu even wel omdat ze zuinig leven ofzo ?, die zijn honderd procent afhankelijk van de hypotheekrenteaftrek en dus de rente, die niet voor de rest van je leven vaststaat en voor onaangename verrassingen kan zorgen.

Laten we het Europese model maar eens gaan invoeren hier : als je een huis wilt kopen, hypotheken tot maximaal 75 % (dus eerst een deel bij elkaar sparen), geen hypotheekrenteaftrek en dientengevolge sterk dalende huizenprijzen en in hun kielzog huurprijzen, zodat we ook van die dure huursubsidie afkunnen. Snijdt het met aan alle kanten en worden we er op de lange duur állemaal beter van.

Als je trouwens naar de persoonlijke consumptie wilt kijken ,zou je als bank mensen op hun blauwe ogen moeten geloven als ze vertellen weinig dure uitgaven te hebben. Geloof je het zelf ?

Toegevoegd na 2 minuten:
In het model dat je voorstelt trouwens, ligt het voor de bank veel meer in de lijn der gedachte om uitsluitend hypotheken te verstrekken die ONDER de executiewaarde liggen. Dan heb je als bank pas zekerheid. In de meeste Europese landen is dat trouwens al zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om het op de lange termijn voor zo veel mogelijk mensen betaalbaar te houden, zal er inderdaad iets aan de hypotheekrente-aftrek moeten gebeuren. Dat zal wl pijn doen bij de huidige huizenbezitters. Ik verwacht trouwens wel dat de grondprijzen zullen gaan dalen waardoor nieuwbouw wat betaalbaarder wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veranderingen doen altijd pijn, maar er zijn best mogelijkheden dat gefaseerd af te bouwen ; op prijs, op aantal jaren.....uiteindelijk houdt juist die aftrek de prijzen hoog.