Wordt bij een annuïteitenhypotheek rekening gehouden met maandelijkse aflossing voor rente?

Stel lening is 100.000 rente 1% nominaal pj en maandelijks betaal je stel 1200 euro annuitair. De effectieve rente zal dan hoger zijn dan 1% per jaar. Maar wordt bij die maandelijkse wel rekening gehouden met de maandelijkse aflossing of kan dat per bank verschillend zijn?

3 weken geleden
2.1K
ronron1212
3 weken geleden
@erotisi het bedrag van 1200 kan nooit kloppen over 30 jaar maar elke bank gaat van de zelfde gegevens uit dus aflossing plus rente is maand bedrag
tinus1969
3 weken geleden
Voor zover ik weet worden dit soort berekeningen altijd gedaan met nominale rente, en kan daar een effectieve rente uit worden berekend.
Dat staat los van het feit dat (zie antwoord AnnBoo) het maandbedrag elke maand een iets kleinere rente component heeft.
ronron1212
3 weken geleden
@erotisi https://www.hypotheker.nl/begrippenlijst/hypotheek-afsluiten/annuiteitenhypotheek/
ronron1212
3 weken geleden
@erotisi ben toch wel benieuwd hoe je aan een ton komt met 1200 euro?
ronron1212
3 weken geleden
Jouw bedragen komen ongeveer over een met een hypotheek van 380000 euro @erositi
erotisi
3 weken geleden
inderdaad een slecht voorbeeld maar het gaat daar niet om.
ronron1212
3 weken geleden
@erositi dat klopt maar maakt de vraag wat onduidelijk als de verhoudingen niet kloppen. Maar je hebt nu wel een bevredigend antwoord?

Antwoorden (1)

Bij het berekenen van het bedrag dat je aan rente moet betalen wordt rekening gehouden met de maandelijkse aflossing.
Bij een annuïteitenhypotheek betaal je iedere maand hetzelfde bedrag. Dat maandelijkse bedrag bestaat uit een deel aflossing en een deel rente.
In het begin van de looptijd van je hypotheek betaal je vooral rente en slechts een klein bedrag aan aflossing. Maar gedurende de looptijd van de hypotheek verandert dit en aan het eind zal je vooral aflossen en nog maar een klein bedrag aan rente betalen.
Dat komt, doordat je iedere maand iets aflost en je hypotheekschuld dus kleiner wordt. Daardoor ga je geleidelijk steeds minder rente betalen. Het maandbedrag blijft hetzelfde, maar de verhouding tussen het deel "Rente" en het deel "Aflossing" verandert.
3 weken geleden
erotisi
3 weken geleden
Dus is de hoogte van het rentebestanddeel in een jaar ook iedere maand lager?
AnnBoo8146
3 weken geleden
Ja, dat klopt.
tinus1969
3 weken geleden
@erotisi, ja dat is het hele idee van een annuïteiten hypotheek.