Wordt een hypotheekdeel dat gereserveerd is voor verbouwkosten op rekening van aanvrager gestort?

Voorbeeld:
Ik koop een bestaande woning van €300.000
Met eigen geld + overwaarde kan ik €100.000 inbrengen
Hypotheek: €200.000 + €50.000 (verbouwing)

De 200.000 gaat via de notaris naar de verkopende partij
Wat gebeurt er met de €50.000

een jaar geleden
1.8K
TurfGraver
een jaar geleden
Bouwdepot.
Ritsuka
een jaar geleden
Bij mij was het een bouwdepot. Ik betaalde de kosten van de bouwmarkt eerst zelf en diende de bonnen in en kreeg het bedrag terug.
Bij grotere bedragen als de keuken zelf diende ik de bon in en ging het rechtstreeks van bouwdepot naar de keukenboer.

Antwoorden (1)

Nee. Dat mag niet van de belastingregels, en ook niet van de bank.

De belasting eist dat het geld wordt gebruikt voor aankoop of verbetering van de eigen woning, en niet voor bijvoorbeeld een auto of een reis. Ook de bank wil zekerheid dat jij je geld besteedt aan het onderpand (de woning).

Daarom wordt het geld op een bouwdepot-rekening gestort. Jij beschikt daarover, maar je mag vanaf die rekening alleen kosten betalen die aan de regels voldoen.

De precieze invulling verschilt per bank. Meestal kun je een rekening indienen met het verzoek die direct aan de leverancier te betalen. Dat is handig bij hoge rekeningen (aannemer, keuken). Ook kun je een rekening indienen met het verzoek die aan jou te betalen. Dat kan bij lagere rekeningen (klusser, bouwmarkt).

De bank kan alle rekeningen controleren. Zo mocht ik alle bovengenoemde voorbeelden declareren, maar de eethoek niet. Die zou ik namelijk kunnen verkopen, of kunnen meenemen bij een verhuizing.

Mijn bouwdepotsaldo gaf rente. Dezelfde rente die ik betaalde voor de hypotheek. Ook dit kan per bank verschillen.

Geld dat over is na afloop van de verbouwing wordt, in de woorden van mijn bank, gebruikt als aflossing van de hypotheek.

Kortom, die € 50.000 komt op een speciale bouwdepotrekening. Daaruit mag jij de verbouwkosten betalen zolang de rekeningen aan bepaalde regels voldoen.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Hiervoor kan idd een bouwdepot worden gebruikt, maar het geld kan ook gewoon op jouw rekening worden gestort. Vraag je bank hoe zij dit willen aanpakken.