Kun je twee hypotheken bij elkaar voegen bij aankoop nieuw huis?

Stel iemand heeft een huis en een hypotheek daarop deze wilt samen met iemand anders, die ook een huis heeft met hypotheek, een groter huis kopen en eigen huis verkopen. Kunnen die mensen dan hun eigen hypotheek, met dezelfde voorwaarden van hun geldlening houden of moeten beide hypotheken worden beeindigd en een nieuwe geldlening en hypotheek worden afgesloten op beide namen?

2 jaar geleden
1.5K
TurfGraver
2 jaar geleden
Oude hypotheek (afgesloten op die woning) beëindigen en nieuwe (gezamenlijke inkomen) op nieuwe woning.
tinus1969
2 jaar geleden
Allebei bij dezelfde bank?
jc54
2 jaar geleden
Een hypotheek wordt verstrekt op onroerend goed, met een kadastraal nummer. Bij verandering van onroerend goed verandert ook het kadastraal nummer. Hypotheek met oude voorwaarden stond op een ander kadastraal nummer dan het nieuwe huis. De hypotheek moet dus op het nieuwe pand worden gezet. Dit wordt dan een nieuwe hypotheek
Ikhebgeenidee
2 jaar geleden
De hypotheek wordt weliswaar beëindigd op de verkochte woning, bij een aantal hypotheekverstrekkes blijkt het mogelijk om de hypotheekvoorwaarden mee te nemen naar een nieuwe hypotheek.
https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/bestaande-bouw/hypotheek-en-overdracht/verhuizen-naar-een-volgende-woning/hypotheek-meenemen#/
https://www.funda.nl/meer-weten/doorstromer/kan-ik-mijn-hypotheek-meenemen-of-moet-ik-een-nieuwe-afsluiten/
ronron1212
2 jaar geleden
@ikhebgeenidee voorwaarden zijn niet het geld bedrag van de hypotheek,
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
De termen hypotheek en geldlening worden vaak doorelkaar gebruikt, maar betekenen iets anders. Bij verkoop wordt de geldlening afgelost, maar de hypotheek kun je (meestal) meenemen. Met de huidige lage rente is dat niet altijd gunstig. Hier ook 2 huizen, beiden verkocht, 1 hypotheek meegenomen voor het nieuwe huis en andere niet.

Antwoorden (1)

De oude huizen worden verkocht neem ik aan dus worden de hypotheken beëindigd. Dus zal er door beide een nieuwe hypotheek moeten worden afgesloten voor het nieuw te kopen huis. De meer waarde het geld dat dus overblijft na het aflossen van de oude hypotheken kan dan in het nieuwe huis worden gestoken.