Kan je je huis teruggeven aan de bank?

Hallo,
Mijn overbuurman vertelde me laatst dat hij ging verhuizen naar een ander huis in de straat. Hij kon hier door zijn hypotheek oversluiten. Voor zijn oude huis had hij ook al een oplossing gevonden: hij had het teruggegeven aan de bank, de hypotheekverstrekker. Dit laatste leek me nogal onwaarschijnlijk. Je kunt toch niet zomaar je huis teruggeven aan de bank? Of wel?

2 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Nee. Want je huis is geen eigendom van de bank maar van jezelf. Het is een onderpand voor de bank. Als je de rente en aflossing niet betaalt, kan de bank gebruik maken van haar hypotheekrecht.
(Zonder gerechtelijke uitspraak het pand verkopen en haar vordering met voorrang op de opbrengst van het pand verhalen, nog voor alle andere schuldeisers).
Toegevoegd op 07 november 2021 15:34: tekst