Is een hypotheek van onbepaalde tijd nog geldig?

Ik heb een hypotheekakte gezien uit 2000 waarin staat dat de looptijd onbepaald is. Hypotheken zijn naar mijn weten voor maximaal 30 jaar. De vraag is dus of de onbepaalde tijd vandaag de dag nog geldig is?

Picture for question
2 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Een hypotheek met onbepaalde looptijd heb ik nog nooit gezien. Het zou betekenen dat de geldnemer zelf mag bepalen wanneer hij aflost.

Die maximale 30 jaar voor een hypotheek is er alleen omdat de maximumduur voor hypotheekrenteaftrek 30 jaar is (gesteld dat de hypotheek een eigenwoningschuld is die aan alle voorwaarden daarvoor voldoet).

Als de hypotheek een langere looptijd zou hebben, houdt het recht op renteaftrek toch op na maximaal 30 jaar. Of totdat de politiek deze op een eerder moment afschaft.
2 jaar geleden
10XL
2 jaar geleden
Zie de foto
Computoon
2 jaar geleden
Interessant!
Ben nog even wat gaan zoeken op internet en vond het volgende op de site van een advocatenkantoor: "De wet bepaalt (art. 7:129e BW) dat bij geldleningen van onbepaalde tijd, de schuldenaar gehouden is de geldlening terug te betalen, binnen een termijn van zes weken nadat de mededeling is gedaan dat tot opeising wordt overgegaan. Dit kan anders zijn als in de overeenkomst tussen partijen over deze termijn iets anders is afgesproken. Deze termijn van 6 weken is als zeer kort aan te merken, zeker als het om grote bedragen gaat die terugbetaald dienen te worden. Bij het aangaan van een geldlening van onbepaalde tijd is het dus raadzaam hier iets over af te spreken en onzekere situaties te voorkomen. Verjaring geldlening van onbepaalde tijd
Bij het voorgaande is verder van belang dat – in het kader van de rechtszekerheid – een vordering tot terugbetaling van een niet opgeëiste geldlening van onbepaalde tijd toch kan verjaren (art 3:307 lid 2 BW). (...)"
paulus811
2 jaar geleden
Ik denk dat de renteaftrek los gezien moet worden van de voorwaarden van de bank. Die laatste staat daar volledig buiten.