Kan ik een nieuwe hypotheek aanvragen?

Sinds 2007 ben ik eigenaar van een woning waar inmiddels nog maar weinig hypotheek op zit (< 100.000 euro). Sinds die tijd ben ik bovendien gaan werken en is mijn salaris behoorlijk gestegen. Ook heb ik inmiddels een partner met een goede baan. We willen samen op zoek gaan naar een grotere woning. We vinden het beide leuk om te klussen en we vinden het fijn als we niet aan de bovenkant van ons kunnen gaan zitten. We willen daarom niet de volledige overwaarde inzetten (ongeveer 300.000 bovenop de hypotheek).

Tijdens een reis hebben we het huis verhuurd en de inkomsten dekte ruimschoots (ongeveer x5) de kosten. Er kwamen dus behoorlijk wat inkomsten uit het huis.

Nu denken wij erover om een nieuw huis te zoeken zónder het huis te verkopen, maar te blijven verhuren voor als we misschien nóg groter zouden willen wonen of voor een ander doel. (vastgoed is natuurlijk een goede investering).

Mijn partner kan het nieuwe huis niet 100% bekostigen. Ik zou nog wel iets moeten bijleggen aan de nieuwe hypotheek. Daarom even een vraag aan de experts:

1. Als mijn inleg niet uit de verkoop van het huis komt, kan ik dan wel een hypotheek krijgen?
2. En is het ook mogelijk om de renteaftrek over de nieuwe woning te laten lopen in plaats van over die kleine hypotheek uit mijn huidige woning?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K
ronron1212
3 jaar geleden
https://www.rente.nl/hypotheekrente/faq/hypotheek-tweede-huis

Antwoorden (1)

Nee, dat kan niet. Of nauwkeuriger gezegd, je hebt geen/beperkt recht op hypotheekrente-aftrek op je nieuwe woning (je moet de overwaarde van je huidige woning investeren in je nieuwe, de zogenaamde eigenwoningreserve); en daardoor is ook het bedrag dat je kunt lenen lager.