Ben ik mede-eigenaar van de woning als ik wel gehuwd ben, maar niet op de koopakte sta?

Mijn man is hier 24 jaar geleden komen wonen. Ik ben er 15 jaar geleden bij komen wonen. We zijn niet naar de notaris geweest. Na een aantal hebben we de hypotheek over gesloten i.v.m. hoge rente op beide namen. En 11 jaar geleden getrouwd in gemeenschap van goederen. Ben ik mede-eigenaar van de woning? Of ben ik dat niet omdat ik niet op de eigendomsakte sta?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (2)

Als je 11 jaar geleden in gemeenschap van goederen bent getrouwd dan ben je eigenaar van de helft van jullie gezamenlijke bezittingen. Daar hoort ook het huis bij, ongeacht of dat op zijn naam staat.
3 jaar geleden
De reactie van crispy is niet helemaal juist:
als je in gemeenschap van goederen huwt, zijn alle bezittingen die je vergaart daarna gezamenlijk eigendom, ongeacht wie ze betaald heeft.
Goederen die aanwijsbaar (bv. huis, auto, sierraden) aangeschaft zijn door een van de partners vóór een huwelijk, zijn bij een evt. scheiding géén gezamenlijk eigendom, maar horen toe aan de oorspronkelijke eigenaar. Wb erfrecht: als er geen testament anders bepaalt, vallen alle goederen toe aan de langstlevende en evt. gezamenlijke kinderen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
erotisi
3 jaar geleden
Je antwoord is maar deels correct igv huwelijk na 2017, daar is ic geen sprake van.